Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Unika föremål från Älvdalen gästade Stockholm

Ett antal av föremålen som vanligtvis står inne i Porfyr- och Hagströmmuseet i Älvdalen har varit ute på vift. Lyckligtvis var de inte stulna. Däremot fick man åka till Stockholm och Sven-Harrys konstmuseum för att se dem.

Annons

I Stockholm avslutades nyligen en utställning som gick under namnet Porfyr – den kungliga stenen. Det var en exposé som helt ägnades åt den hårda bergarten som är Sveriges svar på diamanten.

– Det har betytt mycket för museet i Älvdalen att få bidra och ställa ut på Sven-Harrys. Det är många som har besökt utställningen och sedan velat resa till Älvdalen för att se och uppleva tillverkningen på plats. Det är jättepositivt och gynnar oss, berättar Torbjörn Zakrisson, som driver museet tillsammans med Marit Norin.

Redan under 1700-talets första hälft upptäckte man denna sten i Älvdalen som var väldigt arbetskrävande. Trots det valde man att bryta och bearbeta stenen där slutprodukten blev lika exklusiv som den var dyrbar. Inte minst blev den unik eftersom Karl XIV Johan köpte porfyrverket år 1818 och kastade kunglig glans över hantverket.

Torbjörn Zakrisson, Elsebeth Welander-Berggren, Mirella Di Stefano och Marit Norin i Stockholm.

Kungahuset har därmed mycket porfyr i sina privata samlingar men likaså fick Porfyrmuseet i Älvdalen bidra till utställningen med en del konstverk som ägs av Besparingsskogen, Knuts Bygg AB och Älvdalens kommun.

– Det var jätteroligt att museet vände sig till oss om att få hjälp. De besökte Blyberg och Nya Porfyrverket en hel dag med fotograf och utställningskatalogen blev jättefin, säger Torbjörn Zakrisson.

Den 18 oktober hölls ett event på museet i Stockholm där Torbjörn Zakrisson och Marit Norin stod som värdar tillsammans med Kungliga Magasinet och Sven-Harrys konstmuseum. Ett 150-tal inbjudna gäster fanns på plats.

– Vi berättade lite olika saker om porfyren. Om dess låga status i Älvdalen och våra försök att återigen höja statusen, förklarar Torbjörn Zakrisson.

Porfyr på plats i Stockholm.

Det sistnämnda, att höja statusen, är något man verkligen kommer att uppleva år 2018.

Om ett år firar museet nämligen ett jubileumsår och uppmärksammar tre historiska händelser: då var det 200 år sedan som Karl XIV Johan köpte porfyrverket, 140 år sedan som Tenn Lars Persson (känd porfyrslipare) föddes och 30 år sedan som kung Carl XVI Gustaf invigde museet.

Flera olika evenemang kommer att prägla det året men många planer ligger fortfarande under en döljande slöja men lite kan Torbjörn avslöja:

– Vi vill inviga jubileumsåret genom att bygga en stor kälke. Vi vill återskapa släden man använde för att dra Konung Karl XIV Johans monumentala sarkofag som vägde 15 ton och drogs från Älvdalen till Stockholm. Vi vill sedan lasta kälken med sten och dra den genom byn med 110 man och återskapa det ögonblicket. Det kan bli sevärt.

En urna som nu är tillbaka i Älvdalen efter ha varit utlånad.

Men det är fortfarande över ett år bort. Utställningen i Stockholm avslutades den 27 november.

– Den var väl värd att se. Jag var där fyra gånger själv. Man slutar aldrig bli fascinerad av konstfärdigheten som är så gammal, avslutar Torbjörn Zakrisson.

Mer läsning

Annons