Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tyst på Monztabanan

/
  • Bullrar. Monzta är tystare utan motorcyklar. Däremot bullrar riksvägen fortsatt.

Annons

Det har varit många turer runt Monztabanan. Både sakliga och känslomässiga.

Flera närboende upplevde verksamheten som störande. Det medan andra välkomnade den.

Förra sommaren drevs verksamheten med tillstånd från lokala miljönämnden, men när tillståndet prövades i länsrätten beslöts där att tills vidare förbjuda verksamheten med motorcyklar. Orsaken till det var att det ursprungliga anmälan saknade en beskrivning av mc-verksamheten.

En sådan finns numera inlämnad och ärendet som sådant återfinns för närvarande i Miljödomstolen.

Samtidigt har miljönämnden i Älvdalen valt att tillåta verksamheten, men med kraftiga begränsningar.

De som klagar på verksamheten, vilka främst av företräds fritidsboende personer, har nu även begärt att all verksamhet på banan ska förbjudas under barmarksäsongen. Därtill tillkommer ett krav på att även lastbilsverksamheten ska förbjudas. I överklagan påtalas att banan ligger på ett naturvårdsområde av riksintresse. De klagande beskyller också miljökontoret för att samarbeta med den som drev verksamheten.

Under fjolårssäsongen skedde ett antal mätningar, men viktigare än mätningar är bullerberäkningar, det enligt Naturvårdsverket.

De mätningarna som skedde visade att banan vid ett antal tillfällen överskred de begränsningar som finns.

Miljönämnden valde sedan att genomföra mätningar på egen hand.

Anders Lundqvist, i Älvdalens halkbaneförening, är mycket kritisk till hur miljönämnden agerade.

- För det första vill jag betona att vi inte ifrågasatte de mätningar som gjordes i fjol. Det förbud mot mc, som länsstyrelsen införde tills vidare, bör bli ett ja när de får ta del av den information som finns. Information som inte fanns med vid beslutstillfället. Däremot kommer inte vi från föreningen att göra en sådan anmälan. Det blir den verksamhetsutövare som vill nyttja banan som får göra anmälan. Vi kan däremot gå in och begära tillfälliga tillstånd om så behövs.

- Däremot är det skrämmande hur miljönämndens ordförande, i eget fiskeintresse, låter de enda två i nämnden som var emot banan från början genomföra bullermätningar. Jag undrar vad de har för utbildning och hur opartiska de två politikerna var, dundrar Anders Lundqvist.

- Nu lyckades han stoppa verksamheten utan att förbjuda den genom orimliga krav. Detta istället för att utvärdera den verksamhet som planerats för den här sommaren med alla de begränsningar som arrangörerna beslutat om.

Det som oroar Anders och halkbaneföreningen är att det nu även höjs röster mot halkbanans traditionella verksamhet med bland annat lastbilar.

- Det är en gammal virkesavläggningsplats som sedan blev crossbana. Därefter halkbana och bana för träning av plogbilsförare. Det är rena dumheter att tala om naturvärden på den aktuella ytan, liksom att blanda in harrens kärleksliv. Tyvärr har känslorna rusat och de som klagat mest är inte de som bor där bullret varit värst.

För stunden bedrivs det ingen mc-åkning på banan, men den kan mycket väl komma tillbaka.

- Vi får väl först och främst avvakta hanteringen när det gäller överklagandet, menar Anders Lundqvist.

I slutändan kan det mycket väl bli mc-åkning, men anpassad efter de regler som Naturvårdsverket har. Det kan också bli frågan om skadeståndskrav mot Älvdalens kommun för de beslut som miljönämnden fattat.

Mer läsning

Annons