Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skoterbuset tar ny fart – polisen hinner inte med

En liten men växande grupp unga, men också äldre snöskoteråkare, buskör i byar och många kör på fyllan.
– Känslan är att det efter ett antal år med minskad problematik nu blivit värre, säger Sven-Erik "Felix" Halvarsson, ordförande för Härjehågna skoterklubb och för SOND, snöskoterområde norra Dalarna.

Annons

Tull och polis i samarbete i skoterkontroll på Långfjället i fjol. I år är det färre poliser i Idre och därmed färre kontroller.

En vanlig helg kan det vara 1500 skoterförare i Särna och Idre med kringliggande byar.

– En liten, men växande grupp skiter i regler, hotar dem som säger till och beter sig allmänt illa, säger "Felix".

– Värst är det i småbyarna Gördalen och Drevdagen, menar "Felix".

Sond preparerar 160 mil snöskoterleder i norra Dalarna, leder som de sköter med ideella krafter och säljer ledkort till.

– På lederna är det väl för det mesta god ordning, även om det förekommer både fyllekörning och busåkning även där. Betydligt värre är det inne i byarna med skoterförare som kör med trimpipor på vägarna. Folk ringer mig, men jag kan inte göra något och när vi sagt till så möts vi av hot, suckar "Felix".

– Vi har ju ingen befogenhet att ingripa utan vi uppmanar bara de som upplever problemen att också anmäla dem.

"Felix" betonar att det är en liten klick som förstör och om de får fortsätta kan hela den fria skoteråkningen komma att hotas.

– Den här gruppen tar för sig och våldför sig på området, skiter i regler och hotar de som säger ifrån, suckar "Felix".

"Felix" menar att det handlar om både äldre och yngre förare som missköter sig och det är både norska och svenska förare.

– En del känner vi igen, andra vet vi var de kommer ifrån. Men det är inte mycket vi kan göra, det här är polisen som måste finnas på plats med fler kontroller som tidigare.

Lena Nilsson på skoterkontroll på Hävlingen.

Lena Nilsson på polisen i Idre är bekymrad för det ökade busåkandet med skoter och framförallt när onyktra förare är ute och kör.

– Vi planerar ett antal kontroller under vintern, men vi är numera bara två poliser i tjänst och vi ska också göra allt annat som att visa upp oss i Älvdalen med jämna mellanrum. Det trots att vi har fullt jobb häruppe och gärna skulle kunna dyka up som "gubben i lådan" längs skoterleder och där skoterproblemen uppstår, säger Lena.

Efter några år då skoterproblematiken minskat så upplever också Lena att det nu vänt.

– Det viktigaste är att folk anmäler busåkning när de sker. Även om det inte kan komma någon polis så blir det ändå registrerat och uppmärksammat. Vi behöver helt enkelt ha resurser för att kunna göra fler kontroller, menar Lena.

Både "Felix" Halvarsson och Lena Nilsson är oroade för att den eskalerande skoterproblematiken ska leda till att en allvarligare olycka inträffar.

Tull och polis i samarbete i skoterkontroll på Långfjället vid en av fjolårets större poliskontroller.

I Idre samarbetar tull och polis vid de större kontrollerna, men när det nu bara är två poliser kvar i yttre tjänst i Idre, i fjol fanns det tre poliser i Idre.

Mer läsning

Annons