Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Räddningsinsats ifrågasätts

Annons

Den tyske turisten mötte den sladdande och voltande bilen. Han engagerade sig direkt i situationen och konstaterade att en person larmade räddningstjänsten över 112.

Men istället för att få hjälp med den första insatsen så informerades han om att ingen fick röra, eller göra något. Därtill blev väntan på räddningstjänsten väldigt lång, omkring 20 minuter, skriver mannen i sitt brev till ambassaden.

Först på plats från räddningstjänsten i Idre var Torbjörn "Tosse" Einarsson som var på väg ner mot Idre efter sitt jobb.

- Jag vet ju inte när olyckan skedde, men när jag kom så såg jag bilen i diket och mycket folk och andra bilar samlade på en parkeringsplats lite längre ner. Därför utgick jag från att en eventuellt skadad skulle finnas där så jag åkte dit.

- Efter att ha frågat efter skadade så fick jag information av en man att det låg en person fastklämd under bilen. När vi skulle ge oss upp dit hindrades vi av en kvinna som sade att vi inte skulle gå dit då det rykte om bilen. Jag förklarade då att jag jobbade i räddningstjänsten och tog med mig mannen för att se om vi kunde göra något. Då först pep min personsökare och larmet gick, berättar "Tosse" Einarsson.

När han kom upp till den välta bilen kunde han direkt konstatera att mannen hade omkommit.

- Jag insåg också att vi omöjligt kunde vända bilen på bara två man. Men medan vi funderade på hur vi skulle göra så kom närmare tiotalet från räddningstjänsten i civila kläder. Det var de som jobbade på Idre Fjäll och som var på väg till stationen då det dragits lokalt totallarm.

Därför var vi tio civila ur räddningstjänsten på plats mindre än fem minuter efter larmet.

Det larm som kom in till Idre var lite oklart på om det var på vägen mot Idre Fjäll eller golfbanan som olyckan skett. Därför dröjde utryckningen med Prio-1 bilen en kort stund, men tio minuter efter larmet var första bil på plats och ytterligare nio minuter senare den första ambulansen, som kom från Särna.

- Från det att larmet gick så var vi på plats med folk, mindre än fem minuter senare, säger Jonny Persson, som var en av dem som kom från Idre Fjäll.

Ingen på räddningstjänsten i Idre eller SOS känner till någon instruktion om att inte röra eller göra något. Närmaste polispatrull fanns för stunden i Mora, 155 km från olycksplatsen och de var på plats efter en och en halv timme.

- Räddningstjänsten i Idre är en deltidsbrandkår med fem minuters utryckningstid. Från det att larmet kom gick det väldigt snabbt. Inte minst med tanke på de som kom från Idre Fjäll, säger Ulrika Bergvall på SOS.

- Vi tog emot samtalet klockan 14.40 och klockan 14.41.38 hade vi larmat ut räddningstjänsten.

- Jag uppfattar att det som tog tid var att ringa 112 direkt efter olyckan. Att larmet kom när jag redan fanns på plats tyder på det, säger "Tosse" Einarsson.

- Folk kanske ringde till andra eller fotade med sina telefoner. Från vår sida är det viktigt att larma snabbt och gärna säkerställa ett larm med ett eget samtal, istället för att lita på att någon annan redan larmat, säger Ulrika Bergvall.

Den tyske turistens tidsuppfattning kan stämma från tidpunkten till olyckan och till dess första räddningsbil var på plats. Men då var redan en grupp räddningstjänstemän i civila kläder i gång.

Frågan är då bara om det verkligen tog närmare tio minuter för någon att ringa 112.

Mer läsning

Annons