Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

MC-satsningen på Måntzabanan uteblir

/
  • MC-stängt. Nu låser Maria Norqvist hänglåset till infarten till Monztabanan, i varje fall för den verksamhet för motorcyklar som höll på att komma igång så fint med hjälp av pengar från både staten, länet och Region Siljan. Förutom Maria syns också de lika besvikna Roland Nygren, Lars-Erik Bohlin, Anders Lundqvist och Olle Eriksson.

Annons

Ja, besvikelsen är alltså mycket stor i Älvdalens Halkbaneförening och Skoteräventyr i Sälen, som stått för den kursverksamhet som fick en så storstilad start förra året.

Under flera år hade den ekonomiska föreningen Älvdalens Halkbana försökt att utveckla Monztabanan, som under 40 år varit en övningsbana och halkbana för bilar.

För några år sedan satsade Region Dalarna, länsstyrelsen, kommunen och de privata intressenterna fem miljoner kronor för att få igång verksamhet också på sommaren vid övningsbanan, som byggdes ut ordentligt.

Men, Länsstyrelsen beslutade efter klagomål från fritidshusägare och boende i närområdet att all MC-verksamhet vid banan "tills vidare" skulle vara förbjuden. Anledningen var att grannarna sade sig störas av buller.

- Ingen hänsyn togs av Länsstyrelsen till det åtgärdspaket som vidtagits för att minimera bullret.

Nu hoppades arrangörerna att kunna göra en ny anmälan, utifrån åtgärdspaketet och tidigare beslut i Miljönämnden.

- Men, Miljönämnden i Älvdalen sänkte vid ett nytt möte åter bullergränsen till nivåer som inte finns för någon annan övningsbana i hela Sverige, säger Anders Lundquist som driver hotell Älvdalen och är en av delägarna i föreningen Älvdalens Halkbana.

- Då blir det helt omöjligt för oss att fortsätta, säger Maria Nordqvist och Olle Ericson, som är de som drivit själva verksamheten för motorcyklar vid Monztabanan.

- Det otroliga är att det handlar om vanliga motorcyklar som är godkända för att köras på allmän väg och att Naturvårdsverket har riktlinjer för buller vid övningsbanor som vi klarar utan problem.

- De gränser som miljönämnden i Älvdalen satt upp klarar vi dock inte av. Det är gränsvärden som ska gälla friluftsområden där det inte finns några störningar överhuvudtaget. Därför ger vi upp nu.

Bristen på banor för övningsverksamhet för motorcyklar är stor i Sverige. I fjol besökte sammanlagt 725 mc-förare från hela landet Monztabanan. I år hade man räknat med omkring 1 000 personer.

- Det skulle betyda omkring 400 000 kronor till halkbanan för kommande investeringar. Dessutom måste alla besökarna ha mat och husrum och annat och besvikelsen bland de företag som hyr ut rum till turister är också stor, liksom hos kommunens näringslivssekreterare.

Nu stängs alltså Monztabanan för motorcyklar. Men både halkbaneföreningen och Skoteräventyr i Sälen har överklagat olika beslut i frågan. Den verksamhet med testning och provning av bilar, både sommar och vinter, som tidigare förekommit kommer dock att fortsätta som vanligt. Och en övningsbana som mc-åkarna vill använda för att få säkrare förare för att minska antalet dödsolyckor bland motorcyklister i Sverige, ligger övergiven under sommaren.

- Den stora förloraren är kommunen, som går miste om alla dessa besökare, säger Anders Lundquist.

Peter Egardt, ordförande i miljönämnden håller med om att det är tråkigt att kommunen nu mister en mängd turister, men menar att nämnden inte har gjort något fel.

- V har följt naturvårdsverkets regler, som säger att man ska ha "marginaler" när det gäller en ny verksamhet, som vi bedömer mc-åkandet på sommaren vara. Därför satte vi gränserna för buller så lågt.

- När Skoteräventyr i Sälen sade sig inte kunna uppfylla dessa krav kunde vi inte göra annat än förbjuda verksamheten från och med onsdagen.

- Lagstiftningen tar inte hänsyn till enskilda näringsverksamheter utan ska värna om människors hälsa och miljön i första hand, säger Peter Egardt.

Mer läsning

Annons