Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Här bryter man trenden – fler tjejer än killar på Fordonsprogrammet

Åkeribranschen har länge varit mansdominerad. Sakta men säkert bryter sig kvinnorna dock genom och fyller de olika arbetsplatserna och utbildningarna. I Älvdalen går det dock inte långsamt – de har redan nått jämlikhet.

Annons

Under de senaste åren har allt fler kvinnor sökt sig till åkerinäringarna. Samtidigt är könsfördelning fortfarande något sned i riket.

Ser man till samtliga årskurser av de som studerar på Fordons- och transportprogrammet är 85 procent killar åren 2015/16.

Likaså var närmare nio av tio nyanställda inom branschen det senaste året just killar enligt Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd.

Men det finns ett gymnasium där man bryter trenden.

På Älvdalens utbildningscenter har man de senaste två åren sett en markant ökning av antalet tjejer på Fordons- och transportprogrammet. På bild från vänster: Jenny Rickardsson, Maja Andersson, Emma Håll, Linda Jönsson, Sandra Olsson, Evelina Lindberg, Madelen Hagberg och Amanda Rönnholm.

Bland fjolårets förstaårselever på Älvdalens utbildningscenter var det inte killarna som var i majoritet. I transportklassen var 13 av 24 elever tjejer – tjejdominans, för första gången.

Det visade sig inte vara en engångsföreteelse. Bland årets förstaårselever består nästan halva klassen av tjejer: 13 killar och 11 tjejer.

Conny Backlund har snart varit lärare på skolan i sex år och har själv kört lastbil i 22 år.

– Under de senaste åren har vi sett att det har blivit fler och fler tjejer. Fast det är först de sista två åren vi sett en markant skillnad. Jag tycker det är positivt, berättar Conny Backlund.

Och vad är förklaringen till detta trendbrott? Från skolans del har man just inte ändrat något i hur man marknadsför sig. Det har i Connys ord:

– Helt enkelt bara hänt.

Conny Backlund är en av sju lärare på Fordons- och transportprogrammet.

Tre av tjejerna som valt att studera på programmet i år är Jenny Rickardsson, Linda Jönsson och Madelen Hagberg.

– Jag valde transport för att min pappa och farfar har kört lastbil. Jag tror jag var runt fem år när jag sa att jag skulle köra lastbil och det sitter kvar än i dag. Jag ville gå i deras fotspår, förklarar Jenny, från Lima.

Ett bra alternativ för att få jobb, menar Linda, som kommer från Gagnef, och har tämligen rätt då branschen skriker efter arbetskraft. Likaså hon har haft släktingar som kört lastbil.

Madelen Hagberg, från Orsa, har dock ingen släkting som inspirerat henne. Däremot har hon äldre kamrater som går utbildningen.

– Jag har alltid varit intresserad av att köra lastbil. Därmed får man komma ut längs vägarna och få se andra saker än bara lilla Dalarna. Många var tveksamma till mitt val och menade att jag inte skulle klara av det. Nu vill jag bevisa motsatsen, betonar Madelen.

Jenny Rickardsson, Linda Jönsson och Madelen Hagberg är tre av de elva förstaårseleverna på Fordons- och transportprogrammet.

Könsfördelningen i klassen är inte något de tre tjejerna reflekterar över speciellt mycket. Däremot ser de positivt på att flera tjejer söker sig till branschen.

Conny Backlund, deras lärare, menar att en positiv aspekt med en jämn fördelning han upplever i klassrumet är att miljön är tystare, mjukare och vänligare. Han hoppas också att trenden i Älvdalen kommer att sprida sig och i förlängningen leda till bättre löner och en höjd yrkesstatus.

Och är de tre tjejerna DT talar med nöjda med utbildning hittills? Ja, säger samtliga.

– Det känns jättebra att jag valde det här. Jag var lite tveksam i slutet av årskurs nio. Men när jag kom hit och började kändes det jättebra, avslutar Madelen.

Mer läsning