Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bankstängning oroar både företagare och privatkunder

/
  • Lars-Göran Karlsson förklarar varför banken nu lämnar Idre för bekymrade företagare i Idre.

Swedbanks överraskande beslut att omgående stänga banken i Idre väcker oro hos både företagare och privatpersoner.
– Det här är en motgång för Idre, att inte ha ett bankkontor på orten är en förlust, säger Leo Persson, ordförande för företagarna i området.

Annons

På onsdagskvällen fanns kontorschef Lars-Göran Karlsson på plats för att informera företagarna om vad nedläggningen innebär.

– Det handlar om att kontanthanteringen sjunkit mycket och samtidigt så klarar vi inte de kompetenskrav vi har på vår personal när det gäller rådgivning till privatpersoner, förklarar Lars-Göran Karlsson.

– Det handlar inte om kostnaderna för lokalen, men att ha ett bankkontor med två personer i tjänst och säkerhetsfrågor innebär stora utgifter. Det viktiga är ändå den kompetensutveckling som krävs fortlöpande för att tillmötesgå kundernas krav, förklarade Lars-Göran.

Företagarna konstaterade svårigheter med att växla utländsk valuta, men såg framför allt problem för de äldre, samtidigt som det riktades kritik mot hur banken hanterat lånekunder.

– Varför avvecklar ni Idre och inte Älvdalen eller Orsa som har både alternativa banker samt mycket närmare, var en återkommande fråga.

– Varje gång jag är på banken så är det alltid lång kö och de är då inte dör för rådgivning, påpekade Stig-Arne Rolfsson.

– Det finns inte underlag för ett kontor i Idre längre, vi har försökt men det går inte längre, svarade Lars-Göran.

Tidigare handlade det om kontanthantering, men det är något som nu helt håller på att försvinna.

– För ett antal år sedan såg vårt valv ut som Farbror Joakims med pengar till taket, hade det fortsatt hade vi också riskerat Björnbusarna på besök, exemplifierade Lars-Göran.

– Men i dag är det väldigt lite kontanthanteringen och det är inte heller många som betalar sina räkningar i banken, i december var det 30 sådana betalningar, säger Lars-Göran.

– I dag betalas det mesta med kort och inom kort kommer ny teknik att erbjuda alternativa lösningar, fortsatte Lars-Göran.

Han utlovade dock att den gamla uttagsautomaten inom kort ska ersättas av en ny modern automat och att serviceboxen blir kvar.

– När vi nu investerar miljonbelopp i en ny prioriterad uttagsautomat så är det en långsiktig satsning, bedyrade Lars-Göran den oro som fanns att automaten snart också skulle försvinna.

Företagarnas oro gick inte att ta miste på.

– Varför ska vi vara kvar i Swedbank? Att vi varit kunder tidigare har framför allt berott på att ni haft ett bankkontor på orten, påpekade flera av företagarna.

– Vi hoppas givetvis att alla följer med oss, men vi har också gjort en minuskalkyl om vi skulle förlora många kunder. Vi måste visa att vi är värda att vara er bank i fortsättningen genom att jobba bra.

– Ett bankkontor är fortfarande något som ger en ort ett värde, menade Leo Persson

Flera privatpersoner har varit i kontakt med tidningen efter beslutat och oron för hur de och framför allt de äldre ska klara sig är stort.

– Jag fick ett brev att jag skulle följa med till Älvdalen, men det är inte aktuellt. Hur ska jag som saknar dator klara det hela, säger Anders Ullman.

– Det hela är helt enkelt för jävligt, suckar Anders.

Inga-Petra Eriksson delar Anders besvikelse.

– Det här är början på en avveckling av Idre, nu åker väl snart Konsum också.

– Är man gammal som jag så är datorn inte ett alternativ. När posten flyttade härifrån så bytte jag till banken men nu försvinner också banken!

Lars-Göran Karlsson vill att alla som är oroliga ska höra av sig för att finna de lösningar som passar respektive kund bäst.

Den 10 februari är sista dagen för bankaffärer i Idre, sedan lämnar Swedbank Idre.

Mer läsning

Annons