Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Akut broavstängning drabbar Blybergssågen hårt - verksamheten hotad

Siljan har investerad över 300 miljoner kronor i Blybergssågen, som syselsätter ett femtiotal medarbetare, men om inte en snabb brolösning för den stängda Oxbergsbron kommer till stånd är verksamheten i Älvdalen hotad.

Annons

Det var på kvällen den 2 november som Trafikverket stängde Oxbergsbron efter en inspektion.

Massor av flis skickas i speciella containers med godsvagnar från Blyberg till Gävle. Thomas Olaspers, VD för Siljan Timber i Blyberg, har fått skicka containrarna med trailers och får nu använda lastbil, medan järnvägsvagnarna blir stående i Blyberg

När Trafikverket genomförde en inspektion av den 117 år gamla kombinerade bil- och järnvägsbron över Österdalälven vid Oxberg så dömdes den ut och stängdes av omedelbart. Rosten hade gjort att bron riskerade att rasa.

– Mycket dåligt hanterat, hade de gett oss information direkt efter inspektionen så hade vi kunnat hindra långa tågsätt att komma hit och sedan bli kvar här, suckar Thomas Olaspers som är VD för Blyberg Timmer.

Oxbergsbron är avstängd.

– Nu fick vi beskedet så sent så vi blev helt ställda. Vår produktion och logistik bygger till stor del på järnvägstransporter.

Varje dag rullar det 25 tomma vagnar till Blybergssågen där de kopplas av och ett tågsätt med lastade vagnar rullar iväg med framförallt cellulosaflis.

– Men vi får också in tåg med timmer och skickar iväg sågat virke med tåg. Allt det här måste nu flyttas över på lastbil. Det kommer att bli en väldigt stor mängd långtradare, säkert över 3000 om året, som ska rulla igenom Mora varje dag istället för att gå på järnväg. Dessutom måste vi nu lasta om från lastbil till tåg på terminalen i Mora, säger Thomas Olaspers.

Siljan har investerat stort och moderniserat sågen för över 300 miljoner kronor de senaste åren.

– Den investeringen kan nu vara hotad om inte det snabbt kommer en brolösning så vi kan fortsätta att använda järnvägen för våra transporter. Järnvägen är både praktiskt och kostnadseffektiv för vår del, säger Siljans koncernchef Mats Sigvards.

– Långtradare kommer att behövas, men järnvägen är helt avgörande för vår logistik, betonar Thomas.

– Vår ambition är att öka godsmängden med järnväg, men nu är vi avskurna från järnvägen och än har vi inte hört något från Trafikverket mer än att vi ska få information i slutet av månaden eller början av nästa, säger Mats Sigvards.

– Det här kan leda till att vi får flytta produktionen till Mora. Utan järnväg blir hela verksamheten i Blyberg hotad!

Rost har gjort att den gamla bron riskerar att rasa ihop.

Kvar i Blyberg står ett 25-tal järnvägsvagnar, som varit lastade, men som nu tömts.

Över Österdalälven är en avstängd bro.

– Trafikverket har uppträtt nonchalant och oansvarigt, en hundra år gammal bro skulle de sett till att ha bättre kontroll på.

– Det är helt obegripligt att de inte haft ett bättre underhåll av den, säger Mats Sigvards.

Thomas Olaspers, VD för Siljan Timber med en av de fliscontainers i bakgrunden som skulle ha gått med järnväg.

Oxbergsbron är avstängd.

Mer läsning