Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Dags att sluta bråka

Efter månader av hårda ord och företagstaktiskt rävspel är det dags för action i "Det stora svenska racingbråket".
Nu startar man motorerna.

Annons

STCC har premiär den 5 maj. TTA den 12.

Bokstavskombinationerna står för två varianter av standardbilsracing.

STCC har funnits i många år. För utbrytaren TTA är det premiär. Bägge är övertygade om att just de är vackrast och bäst.

Vad publiken tycker, vet vi inte.

Trängseln på läktarna hos STCC på de år man varit ensam på täppan har sällan varit intensiv. Åskådarsiffrorna var bra, men knappast överväldigande.

Nu ska två serier dela på den skaran.

Och vad kanske värre är. Sponsormarknaden ska räcka till två serier.

– För teamen har det varit tufft, medger Bob Huzell, vd för STCC. Själva har vi långa avtal och starka ägare.

Hans serie har mist sitt kanske mest attraktiva lopp (det i Göteborgs frihamn) och en rad stjärnor.

Å andra sidan drar man in bilsporten på Solvalla. Och för Göteborg har man planer. Men först för 2013.

Kanske på Åby travbana.

– Det är dit vi vill, säger Huzell.

– Kommer vi dit blir det ett betydligt bättre race än vad det har varit på piren, säger han och syftar på banan på Bananpiren där nu TTA regerar.

Huzell hävdar annars att det ska bli minst lika bra racing i STCC i år som förr om åren.

– Vi har inte samma djup i fältet som förr, men kampen där framme blir lika tuff. Minst lika hård som förr om åren.

Då hade man 20 bilar i startfältet, nu blir det runt 14.

Lite har man rensat upp i regelhavet också, ett av de områden där stallen bakom TTA hittade mycket att klaga över.

Idén med att ha omvänd startordning för de åtta snabbaste från första loppet i lopp två har skrotats.

– Det borde vi ha gjort redan förra säsongen, säger Huzell.

Tanken från början var att tävlingarna skulle bli jämnare. Nu var det ändå så tätt mellan toppbilarna att det hade blivit jämnt ändå, utan konstiga startregler.

Huzell värjer sig från alla krisrykten och påstådda tecken på misär.

– Snacket om att vi inte har några team och att vi skulle gå i konkurs är bara "bullshit", säger han.(TT)