Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dags att dubba cykeln

/
  • Cykelförsäljaren Lars Myrberg menar att trycket är hårt på verkstaden.
  • Cykelförsäljaren Anders Lindgren bröt lårbenet när han var ute och cyklade utan dubbar på halt underlag för några år sedan.

Perioden för halka är på ingång och det är inte bara bilen som behöver byta däck för att minska risken för olyckor. Ett bra tips till alla som väljer att vintercykla är att använda dubbar.
– Jag har haft det de senaste fyra åren. Jag har inte halkat en enda gång, säger cyklisten Sanna Olsson i Falun.

Annons

Cykeln blir ett allt vanligare tranportmedel i Sverige. Och fler väljer också att använda sig av dubbar när det är halt ute. Trots att inte finns någon lag om att cyklar ska dubbas vintertid har försäljningen ökat markant de senaste fyra åren. Inne på butiken Cykel och Fjäll i centrala Falun är det full rulle.

– Det händer mycket i verkstaden nu. Hittills har vi hjälpt ett hundratal personer med att förbereda sig på den första isen, som är den värsta, säger cykelhandlaren Lars Myrberg.

Dubbar minskar risken för olyckor markant, särskilt om det är på båda däcken. Det ger ett stadigare grepp och färden blir mer avslappnad. Sanna Olsson, som ofta är ute och far med sin hoj, märker tydligt av skillnaden.

– För några vintrar sen var jag ute och körde med vanliga däck. Jag kände att jag höll på att halka omkull flera gånger, säger hon.

80 procent av de olyckor som sker med cykel är singelolyckor. I majoriteten av fallen beror det på dåligt underhåll av vägar, för skarpa kurvor och förvirrande eller utebliven skyltning.

– Det är viktigt att betona ansvaret som kommunerna och Trafikverket har, det vill säga sandning, skottning och se till att det inte finns hål i vägbanan. Men cyklisterna kan naturligtvis hjälpa till att minska olyckstatistiken, säger Lars Strömgren, ordförande på den ideella föreningen Cykelfrämjandet.

Mellan första november 2014 och sista februari i år skedde 26 stycken singelolyckor med cykel i Dalarna. Samtliga skadades på grund av att det låg blöta löv, is och grus på vägbanan. En som vet hur det är att åka på halt väglag utan dubbdäck är cykelförsäljaren Anders Lindgren.

– Det var för några år sen. Jag gled omkull med cykeln och bröt lårbenet. Det gjorde riktigt ont och tog lång tid att läka, säger han.

Men det är naturligtvis inte bara dubbdäck som krävs för att motverka farorna som kommer med kylan och mörkret.

– Man ska ha ordentlig belysning och reflexer så att man syns. En ringklocka är också bra, så att det hörs när man kommer, säger Lars Myrberg.