Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Crosskart är vägen till Max dröm

Max Johanssons dröm är att köra rallycross. Men 13-åringen från Idkerberget är för ung för den sporten och i väntan på rätt ålder är det crosskart som gäller – en ovanlig bilsportgren i Dalarna.
– Vi är bara två från Dalarna som är med och tävlar, säger Max Johansson, SM-elva förra säsongen.

Annons

Max Johansson kommer från motorsportfamilj. Pappa Jon har ett gäng olika tävlingsbilar på gården och att sonen skulle tävla i något var väl inte oväntat.

Men varför crosskart – en sport som knappt finns i Dalarna, inga tävlingar på hemmaplan, inga banor?

– Jag får inte köra folkrace förrän om två år och både jag och pappa ville att jag skulle köra crosskart, säger Max, som nästa helg drar igång sin andra tävlingssäsong.

I Dalarna är karting desto mer vanligt för ungdomar som vill tävla i bilsport.

– Men det var egentligen aldrig aktuellt, för min del är det sladd och grussprut som gäller. Banracing och karting har aldrig varit nåt, säger Jon Johansson och Max nickar instämmande.

Max tävlar för Idkerbergets MK i 125-kubiksklassen där konkurrenterna är 12-16 år. Han är fortfarande nybörjare medan andra har tävlat sedan de var sex år.

Planen är att han ska tävla så mycket som möjligt i år, för att ta i kapp en del av försprånget.

– Jag ska köra NEZ (north european zone), sprintcupen, SM och Helmia Cup i år. 13 helger blir det, konstaterar Max.

Crosskart körs på rallycrossbanor och gott om sådana är det ont i närområdet, så därför blir det en del timmar i bussen för att träna och tävla.

– Närmaste är Arboga och Västerås, det är också ett par tävlingar i Värmland. De allra flesta tävlingarna är inom 25 mils avstånd, vilket är helt okej, säger pappa Jon.

När Max ska träna gäller det att försöka hitta tider på någon rallycrossbana i närheten. Av naturliga skäl blir tävlingarna mycket av träningen, det är en av anledningarna till det digra tävlingsprogrammet i år.

– Man lär sig en ny bana fort. Men visst är det bättre om jag varit på banan innan.

Vad är det som är kul med crosskart?

– Att få sladda och så. Bilen går över 100 kilometer i timmen.

Till årets säsong har Max Johansson en ny kart jämfört med förra året. Materialmässigt har hans utrustning i toppklass och med debutåret avklarat höjer han målsättningen.

– Jag vill vara med i en A-final i SM och kanske vara på pallen någon gång under säsongen.

Vad är dina styrkor som förare och vad behöver du förbättra?

– Jag är inte bra på starterna, jag kommer efter. Jag vet inte riktigt vad jag är bra på. Vad tycker du, säger Max och vänder sig till pappa Jon.

– Du tar dig i mål i nästan varje heat med jämna och bra resultat. Förra året var ett läroår, helt enligt planen. Vi ska åka mycket utan tokladdning.

2016 är tanken att Max Johansson ska vara med och utmana toppförarna på allvar.

I NEZ kan det vara upp mot 30 förare i klassen och i SM runt 20. Och konkurrensen är hård.

– De snabbaste är väldigt bra, de är inne på sin sjätte-sjunde säsong och man måste vara duktig för att slå sig in i topp fem, säger Jon.

Team Johansson består av Max och Jon med den senare som busschaufför och mekaniker.

Karten i sig är driftsäker och det är inte jättemycket skruvande, men den nya bilen har många fler inställningsmöjligheter än fjolårsbilen.

– Det är en utmaning för mig att lära mig allting men också för Max, det är viktigt att allting lirar, konstaterar pappa Jon.

Vad är ditt långsiktiga mål inom motorsporten?

– Rallycross, jag vill köra Supercar Light. Från nästa år får jag också köra folkrace, säger Max.