Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Colette reagerar på faktura om TV-licens – "Jag blir upprörd"

Colette Dahl har fått en faktura från Radiotjänst.
Detta trots att hon saknar TV.
– Jag förstår inte varför de trakasserar en 86-årig kärring på det här viset, säger hon.

Annons

I våras flyttade Colette Dahl från Ulfshyttan till Hedemora. När flyttlasset var inburet i den nya bostaden så reagerade flytthjälpen på att någonting saknades.

– En av killarna undrade var min TV hade tagit vägen och de blev rädda eftersom de trodde att de hade glömt den. Men det var helt enkelt så att jag inte äger någon TV, förklarar Colette Dahl.

För några veckor sedan fick hon dock en faktura från Radiotjänst för TV-licensen.

– Jag trodde inte att det var sant. Jag är en bokmänniska, ingen TV-människa. Jag äger massor av böcker men har ingen TV. Trots detta skulle jag betala TV-licensen, säger Colette Dahl.

DT har nyligen skrivit om att flera Ludvikabor fått fakturor om TV-licens, trots att de saknar TV- eller radioutrustning. Colette Dahl har bestridit fakturan, men har nu fått en ny faktura.

– Radiotjänst hotar med att gå vidare till Kronofogden med detta. Jag ringde till Radiotjänst för att fråga dem vad de håller på med, men efter att ha suttit i en jättelång telefonkö så blev jag bortkopplad när jag väl kom fram, säger Colette Dahl.

Förutom fakturan i sig så reagerar Colette även på uppgifterna som står angivna på en blankett från Radiotjänsts besök hemma hos henne.

– De har varit hos mig den 18 augusti, då jag var bortrest. Men de har angett att de har sett en 42-tums-TV genom fönstret i min ytterdörr. För det första så kan man från det fönstret inte ens se in i mitt vardagsrum, där det är mest troligt att jag skulle ha haft en TV om jag nu hade haft någon, och för det andra så har jag som sagt ingen TV, säger Colette.

Hon har reagerat starkt på breven från Radiotjänst.

– Jag blir upprörd. Jag förstår inte varför de trakasserar en 86-årig kärring på det här viset. Det här stjäl mycket av min dyrbara tid och mycket av min energi, säger Colette Dahl, som har varit med om samma sak en gång tidigare.

– Det var i samma veva som det avslöjades att flera borgerliga nyblivna ministrar inte hade betalat TV-licensen. Då fick jag en faktura från Radiotjänst, men jag ringde dem och förklarade att jag inte hade någon TV och då löste det sig. Men det har det inte gjort den här gången, säger hon.

Charlotta Elenius är avdelningschef för avgiftskontrollen på Radiotjänst.

– Det har gjorts en avgiftskontroll och Colette har fått information om detta på en blankett, eftersom hon inte var hemma. Kontrollanten har tittat in genom rutan och då sett något som ser ut som en TV-apparat. Kontrollanten har ingen egen vinning att ljuga om en sådan sak, säger Charlotta Elenius.

Vad kan Colette göra?

– Hon får bestrida fakturan på nytt. Givetvis ska man inte betala TV-licensen om man inte har någon TV, men om man betalar avgiften och det sedan visar sig att Radiotjänst har gjort fel så får man tillbaka alla pengar och då riskerar man inte att ärendet går vidare. Därför brukar vi rekommendera att man betalar avgiften ändå, medan ärendet pågår, så att man inte riskerar att det går vidare till Kronofogden, säger Charlotta Elenius.

Hur vanligt är det med tvister som denna?

– Jag skulle tro att det sker någon gång per dag i snitt. Vi har 3,5 miljoner hushåll som betalar TV-licensen och det är klart att det dyker upp sådana här frågor rätt ofta, säger Charlotta Elenius.