Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Chefsmekare med EM-titeln i sikte

Mycket pekar på att Borlänge till helgen får en ny Europamästare.
Då kommer chefsmekaniker Frank Göransson och hans team att göra allt för att ro hem EM i dragracing som då avgörs i England.
– Förbereder vi bara bilen rätt så går det vägen, förklarar Frank Göransson.

Annons

Frank Göransson arbetar till vardags vid Volvo Lastvagnar i Borlänge, men sedan många år är hans också djupt involverad i dragracingvärlden på högsta Europanivå. Detta som chefsmekaniker åt föraren Leif Andreasson som har flera EM-titlar på meritlistan.

– Det stämmer. Vi har vunnit tre EM-titlar så här långt och till helgen räknar vi kallt med att den fjärde kommer, säger Frank med en självsäkerhet han har fog för.

Leif Andreasson och hans team leder för närvarande dragracingscirkusens Top methanol funny car-klass med 43 poäng före tvåan. Då har man dessutom kostat på sig att stå över en av säsongens sex tävlingar. Dessutom innehar man det europeiska hastighetsrekordet med en notering på 414 km/h vilket gör att Leif Andreasson specialbyggda bil kör tävlingssträckan 402 meter på blott 5,55 sekunder.

För Frank Göranssons del började dragracingintresset i mitten av 70-talet då han själv satt bakom ratten. Sedan början på 80-talet är det dock enbart mekandet som gäller för den i dag 55-årige Gustafsbon. Och att vara chefsmekaniker på högsta EM-nivå kräver givetvis både sin man och en rejäl portion noggrannhet.

– Vi är ett team på sex man som jobbar ihop och efter varje tävling plockar vi ned hela bilen och motorn in i minsta detalj och byter ut delar som blivit slitna och ser till att allt är på topp inför nästa race. Bilen måste ju vara 100 procent optimal inför en tävling och marginalerna är så små att det helt enkelt inte finns utrymme för några misstag, förklarar Frank.

– Jag skruvar väl inte så mycket själv utan är mera den som ser till att allt blir gjort. I år hart vi inom teamet också börjat arbeta på ett lite nytt sätt där vi går in och stöttar varandra i respektive arbetsuppgifter och ser till att inga fel gjorts. Något som inte upplevts som petigt utan i stället som en extra säkerhetsåtgärd som dessutom svetsat oss samman ytterligare.

I Europa är dragracing en stor sport i framför allt England, Tyskland samt de nordiska länderna och kvalitativt sett har Sverige alltid varit med i toppen.

– Det finns en racingtradition här uppe och den har rullat på genom åren och gjort att det funnits en återväxt av förare. I Sverige har vi stor erfarenhet av dragracing och det gör att vi ligger lite grann före. Fast å andra sidan ligger vi långt efter USA där dragracingen är oerhört stor och där man kör 100-tals tävlingar på ett år.

Att Borlänge Dragracingklubb, som under årens lopp producerat många skickliga förare på toppnivå, i dag inte längre har en hemmabana att tävla på är något Frank tycker är riktigt tråkigt.

– Kommunen hade ju gett klubben ett löfte så visst är det svagt att ingen ersättningsbana kunnat ordnas. Risken är ju nu stor av dragracingen i Borlänge tappar i konkurrensen och det vore riktigt trist, menar han.

Helgens EM-tävlingar lär dock sannolikt bli mer festliga för chefsmekaniker Göranssons vidkommande. Tävlingarna inleds på fredag på anrika Santa Pod Raceway i England och på söndag eftermiddag kan Frank Göransson och Leif Andreasson förhoppningsvis återigen lyfta EM-bucklan.

Något som möjligen kan bli Franks sista insats inom dragracingen på denna nivå.

– Det här tar mycket tid, ja nästan för mycket tid. Jag hade planerat att lägga av redan inför den här säsongen, men samtidigt är det svårt att bara sluta med något man hållit på så länge med. Vi får se hur det blir, men visst vore det skoj att kröna karriären med ytterligare en EM-titel, avslutar Frank Göransson.

Den som vill följa tävlingarna på Santa Pod live kan göra det på www.eurodragster.com