Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Chefredaktören: Rattfylleristerna är livsfarliga, men kan lätt få fortsätta köra – hur kan det få vara så?

Artikel 17 av 18
Livsfaran på vägen: Drog- och rattfyllor i Dalarna
Visa alla artiklar

Annons

Livsfaran på vägen - så kallar vi DT:s senaste granskning. Vi har skrivit om människorna som är påverkade av alkohol och droger och som sätter sig bakom ratten. Och i värsta fall dödar. Elsa och Anders, som båda kördes ihjäl av notoriska drograttfyllerister, är två tragiska händelser i Dalarna på kort tid som har satt djupa spår.

Som fört med sig sorg, elände, ilska och frustration.

Det här sker hela tiden. Varje dag, varje vecka, varje månad året runt kan du läsa i tidningen om olyckor eller någon som åkt fast eller dömts - eller friats eftersom det aldrig gick att motbevisa att personen stjälpte i sig spriten efteråt.

Hur kan det vara möjligt att en person som tagits av polisen för drograttfylleri, släpps för att dagen efter åter köra bil i ett livsfarligt tillstånd?

Vår granskning visar hur stort problemet är och att samhället misslyckas att stoppa dem trots mängder av domar. Polisen känner till dem, men de kan ändå fortsätta köra både utan körkort, påverkade av alkohol och droger och i gamla avregistrerade bilar som de så kallade målvakterna förser dem med för en billig penning.

En fråga som alla ställer sig är; hur kan det vara möjligt att en person som tagits av polisen för drograttfylleri, släpps för att dagen efter åter köra bil i ett livsfarligt tillstånd?

Nu när vi på DT valt att lyfta drograttfylleriet har regeringen samtidigt kommit med ett förslag om skärpta straff för återfallsförbrytare i trafiken.

Justitieminister Morgan Johansson konstaterar just det vår granskning visar och säger till SVT;

– Notoriska rattfyllerister har kunnat fortsätta att gång på gång köra bil utan att rättsväsendet har kunnat ingripa tillräckligt kraftfullt och det har slutat med att oskyldiga människor har fått sätta livet till.

Den nya brottsrubriceringen tar sikte på de som upprepade gånger, och vanemässigt, begår trafikbrott som ger uttryck för särskild hänsynslöshet

I förslaget som presenterades i onsdags finns en ny brottsrubricering med; grov trafikbrottslighet. Den tar sikte på de som upprepade gånger, och vanemässigt, begår trafikbrott på ett sätt som ”ger uttryck för särskild hänsynslöshet i trafiken”.

Våra läsare har engagerat sig stort i vår beskrivning av oförmågan att hantera det här problemet och återfallsförbrytarnas likgiltighet inför den fara de utsätter medtrafikanterna för. Flera har hakat på och skrivit insändare. Ännu fler har hört av sig med tips, synpunkter och kommentarer som "Tack för att ni tar upp det här problemet" och "Det är den viktigaste granskningen ni gjort".

Vi har sedan första artikeln publicerades den 11 november också fått kontakt med en rad människor som rattfylleriet berört och drabbat på olika sätt - anhöriga till offer och även rattfyllerister och målvakter.

Lennart som har stoppat rattfyllerister - och själv blivit misshandlad.

Camilla som i dag är drogfri berättar hur hon kört påverkad hundratals gånger.

Leksandsbon som ägt 2 300 bilar och sålt dem vidare, tycker inte att det är hans ansvar att sluta förse återfallsförbrytarna med bilar.

Mats son dödades av en rattfyllerist. Han är kritisk till hur dåligt stöd offer och anhöriga till offer får.

När rattfylleriet får ett ansikte lyckas vi beröra och engagera

Vi bestämde oss för att gå på djupet med Livsfaran på vägen. DT:s reportrar Mikael Hellsten, Jerry Brodin och Seth Jansson har i sin journalistik lyft frågan och en straffskärpning kan vara på gång.

Men för att på riktigt kunna beskriva konsekvenserna, för att komma bakom statistiken och lagarna behövs människorna. De som det handlar om. Tack alla ni som bidragit med era berättelser.

Och jag är helt säker på att när dödsolyckorna i trafiken orsakade av alkohol och droger får ett ansikte lyckas vi också beröra och engagera. När vi kommer nära blir det jobbigt.