Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Chaufförerna behövs

– Busschaufförerna behöver inte vara oroliga, de behövs.
Det klargör Region Dalarnas ordförande Leif Nilsson (S) efter bussbolaget Nobinas varsel och Nilsson säger att en direktupphandling med en alternativ bussleverantör rycker närmare minut för minut.

Beslut om Nobinas överklagande till förvaltningsrätten i Falun av sommarens bussupphandling dröjer. Dalatrafik hävdar att Nobina inte har talerätt då de avstod att lämna anbud.

– Men nu är läget som jag förstått det att det i förvaltningsrättens prövning väntas på prövning av en del i detta som ligger för beslut hos kammarrätten i Sundsvall. Vi fick information att kammarrätten eventuellt kommer att ha ett möte i denna prövning före årsskiftet, men det är långt från säkert. Innan detta avgörande gjorts kommer prövningen av upphandlingen inte upp i förvaltningsrätten, suckar Leif Nilsson.

– Tiden blir nu allt knappare, vi går mot sista minuten, säger Nilsson som berättar att det hos Dalatrafik pågår förberedelser för en direktupphandling.

– Samtal om ny leverantör pågår, säger Nilsson som inte har insyn i dessa förhandlingar om en plan-B för att det ska finnas kollektivtrafik då den nya trafikperioden börjar 1 juli 2014.

Region Dalarnas direktion har för att snabba upp beslutsprocessen beslutat att delegera tilldelningsbeslutet för kollektivtrafiken med start 1 juli 2014 till Leif Nilsson (S), Lena Reyier (C) och Ingalill Persson (S) efter en eventuell direktupphandling eller förhandlad upphandling.

– Nobinas varslade chaufförer behöver inte oroa sig för att förlora jobben som jag ser på saken. Vi behöver ungefär lika många bussar och chaufförer när en ny operatör börjar köra. Jag räknar med att den nya leverantören tar över dem som nu varslats, jobben finns ju kvar, säger Nilsson.

I sommarens överklagade upphandling tilldelades det tioåriga kontraktet till Sambus och Arriva.