Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Chansen att överleva ökar dramatiskt – så motiverar forskaren initiativet

Larmet som går till den frivilliga livräddaren innehåller bara en platsangivelse – inga personuppgifter. Därför är sekretessfrågan att jämställa med om någon skulle råka gå förbi någon som plötsligt får hjärtstopp, resonerar forskaren Mattias Ringh.

Annons

Sekretessen är den svåra att lösa, hävdar landstinget. Forskaren Mattias Ringh, en av de ansvariga i projekt SMS livräddare, ser det annorlunda.

– Visst, det är en tolkningsfråga och det är klart att sekretessen på ett sätt är problematisk. Men vi skickar inte ut några egentliga uppgifter som gör att man kan identifiera personen, däremot var hjärtstoppet har skett.

Han konstaterar också att hjärtstopp på allmänna platser inte är detsamma som vård på sjukhus och därmed inte faller under kategorin journalfrågor.

Han berättar vidare att vid de närmare 6 000 larm som projektet skickat ut, har forskarna inte noterat något nämnvärd spridning av känsliga uppgifter i till exempel sociala medier. Den problematiken har man dessutom ändå, oavsett om någon larmats till platsen eller råkade befinna sig där.

Vad gäller det vetenskapliga kravet på resultat, medger han att projektet inte visat ökad överlevnad. Men man har visat en ökad andel människor som får hjärt-lungräddning, HLR. Och att HLR ökar chansen att överleva dramatiskt, är också fastställt. Med snabb hjärtstartarbehandling överlever sju av tio, berättar han. Utan sådan överlever en av tio.

Men vetenskapen tillåter inte alltid att ett plus ett blir två; det måste bevisas.

– För att visa effekt på överlevnad behöver man ett stort patientmaterial. Vi har tänkt göra det i nästa steg. Men det tar flera år.

När Mattias Ringh får frågan om hur han ser på Björn Flinths strävan, och de hinder han stött på, svarar han så här:

– Vi gör jättemånga saker för att öka andelen patienter som får HLR. Vi lägger massor med pengar på utbildning och kurser på arbetsplatser. Men majoriteten får aldrig använda kunskapen i verkligheten.

– Det här är ett sätt att bättre utnyttja den enorma insats som läggs på utbildning varje år. Om man tror att HLR räddar liv, då tror man också att den här typen av tjänst räddar liv.

​Ladda hem nya versionen av DT:s Iphone-app här

Ladda hem nya versionen av DT:s Android-app här

Annons