Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Centrala Säter får gångfartsområde

Från och med februari nästa år sänks hastigheten i Säters tätort till 30 och på vissa sträckor 40 kilometer i timmen. Dessutom blir det gångfartsområde runt Rådhustorget, på Storgatan mellan Skolgränd och Torggatan samt på Vasagatan förbi Salutorget,

Annons

Arbetet med hastighetsplan i kommun går vidare och efter att Mora by står nu Säters tätort på tur.

Generellt kommer hastigheten för motortrafik att sänkas i centrala Säter, i dag är den tillåtna hastighet 50 kilometer i timmen. 30 kilometer blir den nya bashastigheten på de flesta gator i centrum, med undantag för vissa gator i utkanterna där det blir 40. Det gäller bland annat Fritidsvägen, Åsenvägen och Norrtullsvägen som fortsätter som Strandvägen, vidare på Borgmästarevägen och ut till Smedjebacksvägen där hastigheten gäller på sträckan mellan Rådhusgatan och riksväg 70.

Helt nytt för Säters trafikanter blir gångfartsområde där all trafik sker på de gåendes villkor. Alla fordon, även cyklar, får inte köra fortare än gångfart, vilket är mellan 5 och 7 kilometer i timmen. Fordonsförare har dessutom väjningsplikt mot gående inom hela området.

Nämnden vill också höja hastigheten hastigheten på Smedjebacksvägen från 50 till 60 kilometer i timmen. För bilister som kommer från Smedjebackshållet och ska ut till riksvägen gäller i dag hastigheterna 80, 60, 50, 30 och 50, vilket kan upplevas som hattigt. Men ändringarna kan inte genomföras innan en trafiksäkring gjorts, bland annat föreslås en rondell vid infarten till Skönviksområdet, och hastigheten kommer därför att vara 50 kilometer i timmen fram till Rådhusgatan.

– Det finns flera skäl till varför nämnden vill göra de här förändringarna, förklarar miljö- och byggnämndens ordförande Lotta Bergstrand de nya hastighetsbegränsningarna. Med en mindre varierad hastighet får vi ett jämnare flöde av trafiken, lägre hastighet ger mindre miljöpåverkan, vi vill ha en säkrare trafikmiljö för oskyddade trafikanter och skaderisken är betydligt lägre om man krockar i 40 eller 30 i stället för 50.

Annons