Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Cecilia - ny kulturredaktör

Hon har spelat Brus Britta i Skinnarspelet och smög iväg till grannen för att se på TV. Nu breddar Cecilia Ekebjär kulturbegreppet som ny kulturredaktör på Dalarnas Tidningar.

Annons

Hur såg din väg in i kulturen ut som barn och ungdom?

– Det var mycket radio och böcker. Familjen hade ingen TV. Mina föräldrar tyckte vi skulle utveckla andra sidor. I praktiken blev det så att vi gick över till grannarna och tittade på TV. Haha!

Du läste mycket?

– Pappa berättade egna sagor för oss. Mamma visade hur roligt det är med böcker.

Och i ungdomen?

– Det blev en hel del teater. Jag spelade Brus Britta i en skoluppsättning av Skinnarspelet, som vi gjorde på stadsteatern. Och senare medverkade jag i Dalateaterns föreställning Stridshästen.

Gillar du att stå på scenen?

– Då gjorde jag det. Kanske inte så mycket i dag.

Du inser att du som kulturredaktör på Dalarnas Tidningar i någon mån blir en offentlig person?

– Jo, jag förstår det. Det ska nog gå bra.

Vad är bra kultur för dig?

– Det är kultur som ger något mer än bara upplevelsen där och då. Som får mig att tänka vidare, som har mer av frågor än påståenden. Jag gillar att få min världsbild ifrågasatt.

– Bra kultur ger nya ingångar, sammanhang och är inte rädd för att vara folkbildande.

Hur kommer det här kulturidealet att märkas på kultursidorna du bestämmer över?

– Det kommer att märkas i blandningen mellan längre, analyserande texter, och kortare, snabba kommentarer. Där kommer också dt.se att ha en roll. Nätet är jättebra för snabba kommentarer. Papperstidningen präglas ju av att den kommer ut "dagen därpå".

– Jag tycker om kultursidor som låter personerna komma till tals. Det har ett egenvärde att till exempel konstnärer berättar själva om sin konst, växelvis med att våra medarbetare förstås ska fortsätta recensera.

– Det är också viktigt att kultursidorna ger mer plats till kulturhändelser innan de ägt rum, så att läsarna får veta vilken musik och vilka scenupplevelser som de kan ta del av.

– Utöver konst och litteratur är jag intresserad av arkitektur, serier, mode, design och populärkultur. Sådant blir det mer av.

Senare i höst börjar kultur- och nöjesmaterialet samredigeras. Vad vinner man på det?

– Genrer som jazz, folkmusik, TV och film faller inte mellan stolarna. Det är naturligt att samredigera, eftersom båda redaktionerna bedriver kritik.

Det händer att kulturredaktörer får kritik för samarbete med nöjesredaktioner. Hur svarar du på den?

– Samarbetet leder inte till att något försvinner. Jag tycker att mycket förenar våra uppdrag och jag kan inte förstå dem som vill snäva in kulturbegreppet.

Vad blir roligast med det nya jobbet?

– Alla möten med människor som leder till samtal som utvecklar mig själv!

Vad ser du för styrkor och svagheter med kulturen i Dalarna i dag?

– Inom konsten är det roligt med samarbetena mellan olika orter. Galleri Se i Falun med konsten i Rättvik och Orsa, utställarna i före detta industrilokaler är också på gång. Konstutbildningen på Brunnsvik (som jag hoppas blir kvar) ger nya impulser.

– Det har varit ett bra år för musiken i länet med konsertladan i Vattnäs och en nystart för operan i Dalhalla. Dalateaterns chef Gugge Sandström har lyckats göra mer teater för samma pengar. Men inom litteraturen går jag och väntar på något nytt stjärnskott.

Annons