Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Camp Norway – en succé

Rättviks storsatsning de senaste åren för att locka fler utländska turister har blivit en braksuccé.
Antalet besökande norrmän har skjutit i höjden – i raketfart.
– Antalet norska gästnätter ökade i februari, jämfört med förra året, med otroliga 4 500 procent, säger turismansvariga Helena Back.

Sommaren 2013 drog Rättviks kommun i gång projektet Internationella marknader för att få fler utländska turister att hitta till Rättvik – inte minst vintertid.

Till saken hör att Rättviks turism, åtminstone fram till nu, till 96 procent har varit inhemsk och i huvudsak förlagd till sommarhalvåret.

Möjligen är den bilden på väg att ändras.

Säkert är i alla fall att den mest uppmärksammade delen av den internationella satsningen – Camp Norway under de två VM-veckorna – har fått statistiken över norska gästnätter att peka spikrakt uppåt.

Och detta samtidigt som övriga Siljanskommuner, under perioden, haft en långt svagare procentuell utveckling av norska gästnätter.

– Nu i februari hade vi cirka 3 000 norska gästnätter här i Rättvik, en ökning med 2 931 gästnätter jämfört samma period 2014, säger Helena Back och konstaterar:

– Boendeanläggningarna har under februari månad haft cirka 30 procent bättre bokning än tidigare år och är väldigt nöjda.

Om varje norrman spenderade 1000 kronor per dygn, boendet inkluderat, betyder ökningen av de norska gästnätterna i februari, översatt i reda pengar, 2 931 000 kronor.

En mindre lyckad del av Camp Norway var att man inte lyckades så väl med att styra turistströmmarna. Norrmännen var på plats i Rättvik, men till stor del osynliga i affärerna. Ett scenario som även Falun upplevde, i större skala, då handeln inte heller där fick den utdelning den hoppats på.

– Vi lyckades inte få de norska besökarna att handla nere på samhället, så handlarna är nog lite besvikna, säger Helena Back, som dock tror att bilden blir en annan om de som nu upptäckt Rättvik kommer tillbaka när det inte är VM.

Att marknadsföringen mot Norge fått ett enormt genomslag råder däremot inte minsta tvivel om.

Oberoende bedömare uppskattar marknadsvärdet av det genomslag Camp Norway-projektet fått i tryckt media till sex miljoner kronor: 1,3 miljoner kronor i Sverige och 4,7 miljoner kronor i Norge.

– I de siffrorna räknas inte värdena av de tv-inslag som gjorts in, inte heller spridningen i sociala medier. Även där handlar det om miljonbelopp, säger Hela Back som också noterat ett tydligt intresse i Sverige och utomlands för kommunens sätt att driva projekt i breda samarbeten med näringsliv, ideella krafter och föreningar.