Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bussprojektet Morsa blev en succé

Under sommaren inleddes projekt Morsa. En satsning på att försöka få fler resenärer att åka buss mellan Mora och Orsa. Det har blivit en succé.
– Resandet har ökat med 20 procent, säger Mora kommuns samhällsplanerare Gunnar Israelsson.

Annons

Pilotprojektet innebär att zonen togs bort mellan Mora och Orsa. Det resulterade i att priset för ett månadskort sänks från 880 till 440 kronor under projekttiden, som ska pågå till den 31 december.

– Redan efter tre månader juni, juli och augusti visar busstrafiken på en ökning med 20 procent.

Förra året reste 17 500 resenärer buss under juni till och med augusti mellan Mora och Orsa på linjerna 103 och 104. Samma period i år var siffran 21 500 resenärer.

Förutom att flera resenärer köpt busskort för 440 så är det en kraftig ökning av åkare som betalar kontant. Kontantpriset har minskat från 40 till 25 kronor.

För buss 104 är det en ökning med nästan 146 procent av kontaktbetalande från 1629 år 2011 till 4 005 år 2012.

– Det betyder att det är väldigt många, som ställt undan bilen och tar bussen i stället på den aktuella sträckan,

Enligt Gunnar Israelsson är nu målet att det totala antalet resenärer ska öka med 50 procent fram till årets slut. Därefter sker en utvärdering.

Vad den kraftiga ökningen betyder ekonomiskt i relation till rabatterade priser kan inte Gunnar Israelsson säga något om i dagsläget.

Ökningen kan ses som ett trendbrott mot bakgrund av Trafikstrategi för Mora kommun som konsultfirman Ramböll tagit fram ett utkast till.

Där framkommer att enligt statistik från Dalatrafik har kollektivresandet minskat i Mora -området med nio procent, från cirka 405 000 resenärer per år under 2005 till cirka 370 000 resenärer per år under 2010.

Av trafikstrategin framfår även att kollektivresandet ökat i Mora, som år 2010 var landet 18:e biltätaste kommun med 590 bilar per 1000 invånare.

I strategin ges förslag på åtta insatsområden där resenärer ska uppmuntras till att gå, cykla, åka kollektivt med mera.

Enligt Gunnar Israelsson ska en färdigarbetad trafikstrategi presenteras senare i år liksom två andra utredningar som utvecklingsplanen av centrum samt ett hållbart samhälle.