Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bussgods försvinner

Bussgods är en uppskattad och nödvändig service för företag i norra Dalarna, men nu finns det planer på att lägga ner verksamheten från Dalatrafiks sida. Därmed försvinner bussgods i dess nuvarande form.
– Det vore förödande för många mindre företag i norra Dalarna, menar Emil Henning, när representanter för Dalatrafik informerade Älvdalens kommunstyrelse.

Annons

Emil Henning sitter i kommunstyrelsen för socialdemokraterna, men han är också företagare som flitigt använder bussgods. Därtill är han sedan i somras ombud för just bussgods i Idre.

– Det är vår enda chans att snabbt få varor samma dag. Bussgods är för många företagare i glesbygden oerhört viktigt som den enda snabba förbindelse för gods som måste fram över dagen, säger Emil Henning.

Det var när Dalatrafiks representanter informerade Älvdalens kommun om den pågående upphandlingen av kollektivtrafik i länet och som då också nämnde att bussgodset kan komma att försvinna.

– Bussgods är inte lönsamt och det innebär flera problem. Dels gör det att turerna går långsammare när bussarna måste stanna och lasta av eller på gods. Men det finns också svårigheter att utnyttja de speciella bussar som krävs, förklarar Björn Floresjö som är trafikchef på Dalatrafik.

– Vi är medvetna om behovet och avser att kunna finna en lösning för mindre paket som kan gå med de ordinarie bussarna, men helst skulle vi se att någon extern part tog över bussgodset på ett kommersiellt sätt, menar Floresjö.

I Idre lossar busschauffören John-Allan Emretsson paket till företagare och privatpersoner som har beställt varor som det är viktigt att är framme i tid. För att komma åt paketen får han krypa in i de lastluckor som finns. Det är så pakethanteringen kan bli i framtiden om de stora godsbussarna inte blir kvar, det om bussarna ändå fortsatt kommer att ta med bussgods, även om företaget bussgods förändras.

– Idag har vi tre bussar per dag som har med sig bussgods och vi kan skicka bussgod härifrån tre gånger per dag och det är gods som är framme betydligt snabbare än traditionella företagspaket, säger Emil Henning.