Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Busschaufförer kritiska mot Dalatrafik: "Vi mår psykiskt dåligt"

DT uppmärksammade i slutet av februari en resenärs problem att tyda tidtabellen i Mora.
Hon får nu stöd av busschaufförer som har fått nog. Nu riktar de skarp kritik mot Dalatrafik:
– Dalatrafik måste inse att man inte kan behandla passagerare och busschaufförer på det här sätter, berättar en busschaufför.

Den senaste tiden har det blivit allt svårare att utföra ett bra jobb som busschaufför i Mora. Problemet har dock pågått länge. Nu har dock dilemmat eskalerat och busschaufförerna ser inte något ljus i slutet av tunneln. DT har talat med några av de 75 verksamma busschaufförerna som arbetar på Siljan Buss:

– Jag blir jättefrustrerad. Jag kan inte göra ett bra jobb längre, säger en chaufför, och en annan tar vid: 

– Vi mår psykiskt dåligt och blir stressad. 

Problemet, som de ständigt får höra från klagande resenärer, är att tidtabellerna som Dalatrafik har gjort inte stämmer överrens med verkligheten. Tvärtom är det många gånger omöjligt för passagerna att rätta sig efter tidtabellerna. Busschaufförerna har också svårt att hänga med i ändringarna. De ändras ständigt – sällan till det bättre. 

Läs också: Dalatrafik höjer biljettpriserna – vill att fler betalar med appen

– Nyligen har de ändrat tidtabellerna igen. Säkert för tionde gången det senaste året. Jag kan inte längre tala om för mina passagera hur de ska göra för att åka vidare till sina destinationer. 

– Det blir bara sämre och sämre. Dalatrafik lägger om trafiken. Vi chaufförer får inte ens information om hur det ska vara. Man får inga förklaringar. Jag får känslan av att de inte vill ha passagerare. De skrämmer snarare bort dem. Man kan inte längre lita på bussarna.

När DT tidigare talade med passageraren Solveig Blomberg klagade hon på att det är ett pussel med tider och osäkert var bussen stannar. Det är inget isolerat fall, påpekar chaufförerna. Det finns inget vett och reson kring hur Dalatrafik lägger upp linjetrafiken, menar de. 

Körtiderna tycks inte ha beräknats alls. I bland är det omöjligt att hinna fram i tid till en hållplats. I bland hinner man fram alldeles för fort. Ett exempel de tar upp, av ett flertal, är linje 104 till Särna från Mora resecentrum. I dag, en onsdag, ska resan ta 105 minuter från Mora.

– På vardagar hinner du inte till Särna på den tiden. Vi fraktar då också gods. Det är pallvis som ska lastas av längs vägen. Men på söndagar däremot tar samma resa enligt tidtabellerna 125 minuter. Vi får mer tid på oss när vi har mindre att göra. Det finns ingen logik i planeringen.

Ett annat exempel de lyfter är linje 132 från Mora.

– Åker du fortare än 84 hela vägen till Rättvik tvingas man stå still och vänta på att resa vidare från Fu, Garsås och Vikarbyn. Vi får ständigt stå still på hållplatser för att firman inte ska tvingas böta för att vi reser för tidigt.

Och vice versa upplever de ständiga förseningar till busshållsplatser:

– Som trafiken ser ut i Mora mellan 14-17.00 hinner vi inte till busshållsplatserna. Det säger sig själv att under de tidsperioderna tar det längre tid. Det räknar man inte med.

Läs också: Tre nya busslinjer ersätter sju i Mora

Detta är dock endast ett axplock där tidtabellerna skarvar. De har påtalat problemet för Dalatrafik:

– Vi har listor som ligger här som vi ska skriva på anmodan från Dalatrafik. Där ska vi skriva in fel i turlistan och saker som inte fungerar. Men inga förändringar görs. Vi vet inte ens om de har tagit emot dem.

Busschaufförerna möter ständigt passagerare som klagar över de märkliga pauserna i färden, eller förseningarna, och chaufförerna har tröttnat på att ständigt få klagomål över saker de inte har någon makt över:

– Jag älskar mitt jobb. Det finns inget roligare. Men det är så nära att man säger upp sig för att man inte orkar med längre, avslutar en busschaufför.

De vill samtliga vara anonyma eftersom de är rädda för repressalier.

Läs också: Dalatrafik har tagit del av kritiken men menar att arbetet med tidtabellerna är ständigt pågående