Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Bussbolag lämnar Dalarna i protest

Nobina har kört kollektivtrafik i Dalarna i tio år. Men nu är det stopp.

530 anställda i länet berörs när nu bolaget väljer att inte lägga något anbud för perioden 2014-2024.

Beslutet att lämna Dalarna görs som protest mot anbudsunderlaget.

Nobina-koncernen har 530 anställda i Dalarna och är landets ledande bussföretag. Nu på fredagsmorgonen har personal kallats till information om läget, som innebär stor osäkerhet om företagets närvaro i Dalarna de närmaste åren.

– Det här känns otroligt tråkigt och är ett tufft beslut att ta och speciellt med tanke på medarbetarna i Dalarna, säger Nobinas kommunikationschef  Maryam Yazdanfar.

- Samtidigt är det så att jag gillar kollektivtrafik och jag tycker att vi ska ha mer kollektivtrafik och jag vill att Nobina ska driva mer kollektivtrafik och då måste man ta ansvar för branschen också. Vi ser inte de förutsättningarna hur vi skulle kunna bedriva en säker och bra kollektivtrafik som gagnar resenärerna.

Nobina riktar hård kritik mot Dalatrafik, som är länets regionala kollektivtrafikmyndighet. De krav som ställs i anbudsförfarandet, innebär "helt orimliga affärsmässiga villkor".

Yazdanfar:

– Om vi skulle vara med skulle vi behöva räkna in risker på drygt 1,7 miljarder kronor, och det skulle inte på något sätt ge bättre kollektivtrafik för invånarna i länet.

Vad är det som driver upp kostnaderna i sådan hög grad?

– Det är olika saker. Till exempel vill Dalatrafik bara ha bussar som når upp till de funktionskrav de ställer. Det kan ju låta bra i första andetaget, men det innebär att bussar av så sen årsmodell som 2012 kan komma att gallras bort. Man kommer inte kunna köra med bussar av hög kvalitet utan de vill att de ska vara av en alldeles särskild standard.

– En annan sak är ersättningsnivån, det finns ingen fast del i ersättningsnivån. Vi har ju fasta kostnader för verksamheten som depåhyra, underhåll för bussarna och så vidare. Har vi inte en fast del betyder det att vi måste lägga ett väldigt högt styckpris på de bussar och kilometrar vi faktiskt kör.

Hon menar att om man i anbudsförfarandet vill kunna flytta bussar i Dalarna så stämmer inte den faktiska kalkylen om man har olika ersättningsnivåer i norra och södra Dalarna.

Vad förlorar ni på att inte gå med?

– Det är ingenting vi räknat på utan vi har räknat på om vi skulle kunna gå med i det här anbudet, och visst, vi hade kunnat gå med men då hade vi fått lägga ett sådant högt pris som framför allt inte hade gynnat någon alls, länets invånare skulle bli de stora förlorarna. Det finns branschrekommendationer kring hur man kan lägga upp ett anbud. Det är en överenskommelse mellan bussbranschens riksförbund och kollektivtrafikhuvudmannens riksförbund. De rekommendationerna har Dalatrafik gått ifrån på så många punkter och vi vill inte bidra till ett sådant förhållningssätt, säger Maryam Yazdanfar.

TEXTEN UPPDATERAS UNDER DAGEN