Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Bredbandsoperatör vägrar betala tillbaka pengarna

För cirka tre år sedan valde Jonas Andersson att byta internetleverantör till Procyon AB. Allt fungerade bra, men det var när Jonas sade upp abonnemanget och ville få depositionsavgiften tillbaka som problemen började.
– Jag har både mejlat och ringt men inte fått något svar, säger han.

Annons

Procyon AB var ett av alternativen som fanns att välja på hos Hjalmarssons bostäder i Hedemora där Jonas Andersson bodde vid tillfället. Företaget finns registrerat på Lidingö i Stockholm och erbjuder bland annat bredband via kabel-TV.

Som ny kund fick Jonas Andersson betala en depositionsavgift på 500 kronor för lån av modem och de kablar som behövdes. En avgift som han skulle få tillbaka den dag han avslutade sitt abonnemang om han sände tillbaka all utrustning i fungerande skick.

I februari i år, tre månader innan Jonas skulle flytta till nytt boende tog han kontakt med företaget och sade upp sitt abonnemang. Det upphörde sedan från sista maj efter tre månaders uppsägningstid. Jonas frågade även hur han skulle sända tillbaka modemet.

– Han svarade att jag skulle skicka tillbaka det i en vadderad påse och att jag skulle skicka med mina kontouppgifter.

I början av juni skickade Jonas in abonnemanget som han blev tillsagd men därefter hände ingenting. Efter en månad mejlade Jonas företaget men fick inget svar.

– Då provade jag att ringa från flera olika nummer för jag tänkte att han kanske inte svarade eftersom han såg att det var jag, men jag fick ändå inget svar.

Det enda livstecknet han fick från företaget var en fakturapåminnelse i början av augusti. En faktura som Jonas, efter en extra koll med banken, visade sig ha betalat.

– Det enda som kan ha blivit fel är referensnumret men pengarna hade dragits som de skulle och det meddelade jag honom om via mejl.   

Jonas vände sig därefter till kommunens konsumentrådgivare Lisbeth Ander som redan kände till företaget. Hon berättade att det var fler personer som råkat ut för samma sak och kontaktat henne.

– Hon sa också att företaget hade betett sig likadant för några år sedan. Men när problemet togs upp i tidningen betalade företaget tillbaka pengarna.

Jonas fick tipset att skriva ett rekommenderat brev till Procyon AB, vilket han också gjorde i slutet av augusti i år. Men ändå har han inte hört något nytt om pengarna.

– Om han bara hade svarat och talat om varför han anser att han inte behöver betala, kanske att modemet var trasigt eller så, då hade det varit en sak. Men det är ju det att han inte svarar alls. 

Stig Hjalmarsson på Hjalmarssons bostäder har inte heller lyckats få tag i Procyon AB på slutet men berättar att samarbetet snart är över.

‧– Det tar slut nu i mitten av oktober. Vi fick ett brev för runt en månad sedan där han berättade att han lägger ner företaget. Sappa, vår kabel-tv leverantör blev lika förvånade som vi.

Södra Dalarnes Tidning har försökt nå Procyon AB för en kommentar via flera olika mejladresser och telefonnummer men inte lyckats få någon kontakt.