Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Bred bild av Hanssons konstnärskap

Barnet och bibelns berättelse. Två centrala motiv i Berta Hanssons bildvärld.
Just nu visar Stiftsgården i Rättvik en utställning med nära 70 verk i skilda tekniker av konstnären.

Annons

Berta Hansson föddes i Hammerdal, Jämtland 1910. Tidigt ägnade hon sig åt teckning och akvarellmåleri, men i stället för konstnärliga studier utbildade hon sig till folkskollärare.

I tio år arbetade hon som lärarinnan i Fredrika, Västerbotten, eleverna och landskapet blev hennes motiv under den här tiden. 1941 besökte författaren och grafikern Elsa Björkman-Goldschmidt Fredrika och fick se Berta Hanssons teckningar vilket ledde till en Hanssons första utställning på Färg och Form i Stockholm. Utställningen blev ett genombrott för Hansson som en tid därefter blev konstnär på heltid.

Sedan 1947 bodde hon i Stockholm, hon gjorde en rad stipendieresor i Europa och Afrika där hon samlade motiv. Fortfarande dominerade barnen i bilderna vid sidan av bilder ur bibelns berättelser.

Berta Hansson provade en mängd olika tekniker och material. Hon arbetade med skulptur och grafik i perioder men återkom ständigt till måleriet och tecknandet. Under 60-70 talet arbetade hon mycket i textil, hon gjorde flera stora applikationer och vävar. Bland annat gobelängen Livets träd som utfördes för dåvarande seminariet i Umeå. Samma motiv återkommer i den stora applikationen som hon sydde och donerade till Hammerdals kyrka. I Radiohuset i Stockholm finns Hanssons applikation Trädet som beställdes av Statens konstråd 1966.

I utställningen i Stiftsgården i Rättvik finns samtliga tekniker representerade. Dels har man lånat in verk, dels finns många verk som tillhör Stiftsgården. Brita Hansson har bland annat gjort altartavlan i kapellet, en väv med motiv ur nattvarden. I kapellet finns och verket Korsfästelsen, i blyinfattat glas.

Utställningen i Rättvik ger en bred bild av Berta Hanssons konstnärskap. Här finns även exempel på flera av de sista bilder hon arbetade med innan hon gick bort 1994. Svart-vita målningar av fåglar som hon målade direkt med händerna på duken eftersom hennes syn försämrades kraftigt under 80-talet. På slutet kunde hon bara urskilja mörker och ljus.