Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bred bild av Hanssons konstnärskap

Barnet och bibelns berättelse. Två centrala motiv i Berta Hanssons bildvärld.
Just nu visar Stiftsgården i Rättvik en utställning med nära 70 verk i skilda tekniker av konstnären.

Annons

Berta Hansson föddes i Hammerdal, Jämtland 1910. Tidigt ägnade hon sig åt teckning och akvarellmåleri, men i stället för konstnärliga studier utbildade hon sig till folkskollärare.

I tio år arbetade hon som lärarinnan i Fredrika, Västerbotten, eleverna och landskapet blev hennes motiv under den här tiden. 1941 besökte författaren och grafikern Elsa Björkman-Goldschmidt Fredrika och fick se Berta Hanssons teckningar vilket ledde till en Hanssons första utställning på Färg och Form i Stockholm. Utställningen blev ett genombrott för Hansson som en tid därefter blev konstnär på heltid.

Sedan 1947 bodde hon i Stockholm, hon gjorde en rad stipendieresor i Europa och Afrika där hon samlade motiv. Fortfarande dominerade barnen i bilderna vid sidan av bilder ur bibelns berättelser.

Berta Hansson provade en mängd olika tekniker och material. Hon arbetade med skulptur och grafik i perioder men återkom ständigt till måleriet och tecknandet. Under 60-70 talet arbetade hon mycket i textil, hon gjorde flera stora applikationer och vävar. Bland annat gobelängen Livets träd som utfördes för dåvarande seminariet i Umeå. Samma motiv återkommer i den stora applikationen som hon sydde och donerade till Hammerdals kyrka. I Radiohuset i Stockholm finns Hanssons applikation Trädet som beställdes av Statens konstråd 1966.

I utställningen i Stiftsgården i Rättvik finns samtliga tekniker representerade. Dels har man lånat in verk, dels finns många verk som tillhör Stiftsgården. Brita Hansson har bland annat gjort altartavlan i kapellet, en väv med motiv ur nattvarden. I kapellet finns och verket Korsfästelsen, i blyinfattat glas.

Utställningen i Rättvik ger en bred bild av Berta Hanssons konstnärskap. Här finns även exempel på flera av de sista bilder hon arbetade med innan hon gick bort 1994. Svart-vita målningar av fåglar som hon målade direkt med händerna på duken eftersom hennes syn försämrades kraftigt under 80-talet. På slutet kunde hon bara urskilja mörker och ljus.

Annons