Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nytt Guinness-rekord i Borlänge? TV-team från Discovery Channel filmade studenternas vinnarfarkost

Ryktet om "Eximus" – världens energisnålaste rälsfordon, har spritt sig över Atlanten. Nu gör Discovery Channel ett inslag om den sensationella farkosten, som konstruerats av högskolestudenter i Borlänge. Nästa drag blir att försöka komma med i Guinness rekordbok.

Annons

Studenterna på Högskolan Dalarna, gick på knock direkt när de för första gången ställde upp i tävlingen Delsbo Electric i våras. Det blev inte bara seger för Benny Magnusson, Jens Bertilsson, Fredrik Gustafsson och Mikael Kalrot – de slog dessutom nytt världsrekord. Med en energiförbrukning på 0,84 wattimmar per person och kilometer, putsade de det gamla rekordet rejält.

LÄS OCKSÅ: Studenter i Borlänge slog världsrekord

Det är drygt en promille av den energi som går åt för att ha en adventsljusstake tänd i ett dygn. Ett häpnadsväckande resultat som börjar sprida sig internationellt.

Under torsdagen kom ett tv-team från kanadensiska Discovery Channel, för att göra ett inslag till programmet "Daily Planet".

Discovery Channel's Dan Riskin tog en provtur i

– Det är ett entimmes dagligt vetenskapsprogram, med vetenskapsnyheter. Programmet har gått i 20 år och är mycket älskat i Kanada, säger inslagsproducenten Dan Riskin.

Allt från raketforskning till spännande grottor avhandlas i "Daily Planet", vars researcher fick upp ögonen för världens mest energieffektiva farkost.

– Kanada är till ytan världens näst största land efter Ryssland och transportkostnaderna är enorma, berättar Dan Riskin.

Ett transportmedel som "Eximus" skulle alltså kunna ge stor påverkan i samhället.

Det kanadensiska tv-teamet ägnade hela dagen till att intervjua studenterna och att filma en provtur med "Eximus" vid bangården i Borlänge. Men det färdiga inslaget kommer bara att bli sex minuter långt, vilket är standard i ett avsnitt av "Daily Planet".

Det kanandensiska tv-teamet började dagen i högskolans lokaler, för att sedan ta sig ner till bangården där de fått låna en sträcka med järnvägsräls.

– Samtidigt passar vi på och testar ett nytt hybridlager som består av stålrullbana och keramiska kulor, säger Patrik Kenger, universitetsadjunkt i maskinteknik och en av handledarna till rekordstudenterna.

Efter tester i skolans lab, ser det ut som att det nya lagret rullar 30 procent bättre.

– Men i samband med att Discovery Channel är här och filmar, vill vi också testa de här med belastning på räls, berättar han.

I augusti ska resultaten skickas in till Guinness rekordbok.

– Vi får se om det blir godkänt, men vi har så mycket data och det går inte att frångå de siffrorna. Men sedan tar det väl cirka tre månader innan det blir klart och kan bli officiellt, säger Patrik Kenger.

LÄS OCKSÅ: "Med lite tur slår vi världsrekord"

LÄS MER nyheter från Borlänge