Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Med lite tur slår vi världsrekord" – studenter i Borlänge siktar högt i energisnål tävling

/
  • Mikael Kalrot och Jens Bertilsson började jobba med Eximus 2016 i februari. Nu har de kommit ungefär halvvägs.
  • Jens Bertilsson, Pasi Juujärvi, Eva Wäckelgård, Patrik Kenger, Calle Bohman, Désirée Kroner, Hans Ersson, Mikael Kalrot har alla varit involverade i projektet på något sätt.

Uppdraget: Låt sex personer färdas 3,36 kilometer och använd så lite energi som möjligt.
De blivande ingenjörerna på Högskolan Dalarna hoppas bli bäst i Sverige, när tävlingen Delsbo Electric avgörs i slutet av maj.

Annons

Det är ett projekt för högskolestudenter i hela Sverige, men även gymnasieelever får delta. Allt avslutas med en tävling där det gäller att konstruera en batteridriven rälsburen farkost. Studenterna får ta rådgivning av utomstående expertis, till exempel skolans lärare. Men konstruktionen ska de ta fram själva.

Det är första gången som studenter från Dalarna ställer upp i Delsbo Electric. Men Mikael Kalrot och Jens Bertilsson har gott hopp för sitt projekt Eximus 2016.

– Med lite tur slår vi även ett världsrekord, men dit kanske vi inte kommer första året vi är med, säger Mikael Kalrot.

I projektet ingår också Fredrik Gustafsson och Benny Magnusson. Från början fanns ytterligare fyra deltagare, men eftersom arbetet med farkosten måste ske utanför skoltid, kan det vara svårt att hinna med.

De har 15 veckor på sig att bli färdiga.

– Jag tror att det kommer att gå bra för oss, det känns som det, säger Jens Bertilsson.

De tror i alla fall att de kommer att slå förra årets resultat.

Deras farkost har formen av en kajak, där de sex passagerarna sitter på rad. Hjulen är en helt egen konstruktion. Planen är att de ska kunna testköra farkosten ett par veckor innan tävlingen, genom att låna en kilometerlång sträcka räls av Trafikverket. Hastigheten är inte det viktigaste, även om de får en maxtid att hålla sig till.

Passagerarnas beräknade totalvikt är 300 kilo.

– Det är viktigt i industrin med praktisk erfarenhet, ingenjörer som vet hur materialet känns och som vet hur det är att bygga upp någonting, säger Patrick Kenger, avdelningschef inom material och teknik på Högskolan Dalarna.

Lördagen den 28 maj är det dags för tävling, med start vid Delsbo stationshus i Hälsingland. Sju lag är anmälda, från bland annat Chalmers tekniska högskola och Luleå tekniska universitet. Rekordet från 2015 är 1,26 wattimme per kilometer. Som jämförelse kan nämnas att det går åt nästan 1 000 gånger så mycket energi för att ha en adventsljusstake tänd i 48 timmar.

Läs fler nyheter om Högskolan Dalarna

Läs fler nyheter från Borlänge