Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

EU kan stoppa Dala Airport och Mora flygplats

/
  • Peter Hultqvist befarar att många av landets flygplatser måste läggas ned om EU förbjuder offentligt stöd.

Ett nytt hot har seglat upp mot Dala Airports framtid.
Inom EU diskuteras ett förbud mot offentligt stöd till flygplatser.
– Det hotar i stort sett alla regionala flygplatser i Sverige, säger Peter Hultqvist (S)

Annons

Ännu finns inget färdigt förslag.

Men riksdagsledamot Peter Hultqvist, Borlänge, ser med oro på de diskussioner som förs om ett förbud mot offentligt stöd till flygplatser.

Ett förbud innebär att både Dala Airport och Mora Siljan flygplats får stänga. Flygplatserna har i år cirka 20 miljoner kronor i offentligt stöd från ägarna - landstinget och kommuner. Att driva flygplatserna utan dessa pengar är inte möjligt.

Peter Hultqvist konstaterar att tidigare ambitioner att försöka få näringslivet att ta ett större ekonomiskt ansvar för driften inte varit lyckosamma. Företagen anser att infrastruktur är samhällets ansvar. Hultqvist tar nu upp frågan i riksdagen och vill veta hur EU-minister Birgitta Ohlsson (FP) tänker agera.

– Ett förbud skulle ge en allvarlig situation i Sverige. De regionala flygplatserna är oerhört väsentliga för de nationella kommunikationerna. Ett förbud skulle innebära att de flesta flygplatser måste avvecklas, menar Peter Hultqvist.

Även SKL, Sveriges Kommuner och Landsting, engagerar sig i frågan. SKL pekar på att en nedläggning av regionala flygplatser omkullkastar nationella kommunikationer och allvarligt äventyrar regional tillväxt, jobbskapande, en levande landsbygd och ytterst svenskt välstånd.

Bakgrunden till diskussionerna om ett förbud är argument om att ett offentligt stöd snedvrider konkurrensen. SKL pekar på att Sverige är det land inom EU som har längst avstånd och att Sverige 'är det mest glesbefolkade landet efter Finland.

Flygplatserna har varit hotade tidigare, men uppgörelser mellan landstinget, Borlänge, Falun och Mora har säkrat driften. Nu tornar nya moln upp sig:

– Allt kan inte styras av marknadskrafter. I centrala Europa är avstånden kortare och befolkningen större. Det kan påverka verklighetsuppfattningen, säger Peter Hultqvist.

Annons