Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Borlänge kommuns slogan "Trevligt folk" har fått en gratisskjuts

Tack vare "Filip och Fredrik presenterar: Trevligt folk" har Borlänges kommunslogan Trevligt folk fått väldigt mycket uppmärksamhet.
– Vi har fått en skjuts, säger Ann-Cathrin Brovall.

Annons

Egentligen är det fel att kalla Trevligt folk för Borlänges kommunslogan. Enligt informationschefen Ann-Cathrin Brovall är det mer än så.

– Trevligt folk är ett helt koncept. Tanken är att alla Borlängebor ska känna att de med enkla medel kan vara med och bidra till konceptet genom att vara ännu lite trevligare, säger hon.

Konceptet föddes för fem, sex år sedan efter projektet "Bilden av Borlänge".

– Projektet skulle bidra till att skapa en ny bild av Borlänge, som tidigare hade den här stämpeln av kriminalitet. Dåvarande kommunledningen och kommunens reklambyrå jobbade med detta och det var så Trevligt folk kom till, berättar Ann-Cathrin Brovall.

Varför blev det just det här namnet?

– Vi ville att konceptet inte skulle vara något som var taget ur luften. Det skulle vara något genuint och äkta. Vi insåg att Borlänge aldrig skulle kunna kallas för Sveriges coolaste eller vackraste stad. Däremot kunde vi sikta på att bli Sveriges trevligaste stad.

Tidigare hade kommunen gjort ett par spretiga försök att marknadsföra Borlänge med olika ord.

– Det var evenemangsstaden, kongresstaden, miljö-, kultur- och fritidsstaden. Och ofta en massa olika saker samtidigt. Men det fanns liksom ingen kraft i det. Det behövdes ett koncept där vi kunde koncentrera oss på att arbeta mot en vision, säger Ann-Cathrin Brovall.

De senaste veckorna har Borlänge kommun och konceptet Trevligt folk fått mycket uppmärksamhet tack vare filmen "Filip och Fredrik presenterar: Trevligt folk" om det somaliska bandylandslaget.

– Att de valde att ha med just Trevligt Folk i filmtiteln var ett bättre scenario än vad en informationschef någonsin skulle kunna drömma om. Och det var helt och hållet deras eget val, eftersom de tycker att de blir så trevligt bemötta här.

– Både Filip & Fredrik samt Ola Rapace, som spelade in en film här häromåret, har sagt att de har mötts av så trevligt folk här i Borlänge, säger Ann-Cathrin Brovall.

Hur kan ni ta vara på uppmärksamheten som filmen har fört med sig?

– Nu måste vi spinna vidare på den här uppmärksamheten. Vi har dock inte hunnit tagit fram någon plan för hur vi ska jobba med det. Kommunen har fått en skjuts ut i landet. Nu vill vi jobba vidare med att stötta eldsjälar samt med att skapa mötesplatser där folk kan mötas, säger Ann-Cathrin Brovall.