Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Trafikpolisen i Dalarna gjorde över tusen kontroller

Trafikpolisen genomförde en kampanjvecka där nykterheten var i fokus den 13-19 mars. I Dalarna kontrollerades 1 040 förare och fordon, totalt ledde 40 av dessa till någon form av åtgärd.

Annons

Johan Alm, gruppchef för trafikpolisen i Dalarna, är nöjd med kampanjveckan.

– Det var på många sätt en lyckad vecka, säger Johan Alm, gruppchef för trafikpolisen i Dalarna.

– Sedan hade vi förstås velat ha ännu färre ärenden att gå vidare med, fortsätter han.

Två personer misstänks för rattfylleri och i det ena fallet handlade det även om olovlig körning.

– När det gäller det senare beslagtog vi även förarens bil, berättar Johan Alm.

För dig som är Pluskund: Trafikpolisen: "Alkohol i trafiken är ett problem" / TV+TEXT

Nästan 300 kontroller på kör- och förartider gjordes.

I ett fall avslöjades en utländsk lastbilschaufför som hade dubbla förarkort.

– När vi gjorde kontrollen fanns en annan persons kort i färdskrivaren, säger trafikpolisens gruppchef.

– Där kan man verkligen säga att han blev tagen med fingrarna i syltburken...

Vad händer när ni upptäcker just ett sådant trafikbrott?

– Föraren fick böta 4 000 kronor. Sedan skickas den andra personens förarkort till Transportstyrelsen som i sin tur kontaktar chaufförens hemland.

Det är ett medvetet sätt att försöka ta sig förbi svenska bestämmelser när det gäller kör- och vilotider?

– Självklart. Och ofta är det åkerierna som sätter press på lastbilschaufförerna.

Över tusen trafikkontroller gjordes av polisen i Dalarna.

Det gjordes även ett 15-tal så kallade flygande inspektioner, besiktningar längs vägen, under vecka 11.

Det faktum att kampanjveckor inom trafikövervakningen är offentliga kan tyckas konstigt.

– Ibland är det viktigt att upplysa allmänheten om att vi kommer att vara ute och göra extra kontroller. Men vi talar aldrig om var vi kommer att befinna oss. Vi kan dyka upp precis var som helst i länet, betonar Johan Alm.

– Tyvärr sprider det sig ändå snabbt via socialla medier. Utan "varning" skulle fler fångas i nätet. Och vi vill nog alla få bort förare som är trafikfarliga.

LÄS ÄVEN: Nykterhet i fokus under kampanjvecka

Mer läsning

Annons