Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Om jag blir lurad på nätet

Annons

Fråga: Jag funderar över hur det är när man köper en vara av en privatperson över nätet, utan någon av de betalningstjänster som finns idag.

Säljaren vill att ha pengarana insatta på ett konto, och meddelar att varan skickas så fort pengarna finns insatta. Om man sedan inte hör något mer av säljaren, eller inte får varan, hur stor är då chansen att man får tillbaka sina pengar?

Det måste väl underlätta om man har namn, mailadress och ett kontonummer som man betalat till.

Läsare

Svar: Jag rekommenderar inte att man betalar någonting innan man vet vad man fått. Det är alldeles för många personer som blir lurade att betala för prylar de aldrig får, eller fel saker, på "nätet".

Som säljare kanske man i och för sig inte heller är intresserad av att skicka prylar innan man fått betalning, men då kan ju postförskott vara ett alternativ, även om man inte vet vad som finns i paketet man betalar för att hämta ut.

Generellt är det bra med så mycket uppgifter som möjligt när man ska utreda ett brott. Polisutredningen syftar dock främst till att ta reda på om någon person har begått brott eller inte.

I vissa fall kan man begära att åklagaren för s.k. målsägandetalan, d.v.s. frågan om du som köpare ska få tillbaka dina pengar via ett skadestånd från den dömde. Detta är dock en civilrättslig fråga, och det är inte alltid självklart att en polisanmälan, eller en fällande dom för en bedragare, leder till att en lurad person får tillbaka sina pengar.

Därför är det viktigt att inte betala för något innan man vet vad man fått.

Stefan Dangardt

Mer läsning

Annons