Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tjuvar stal deras identitet – och beställde kapitalvaror

Invånare i Björbo och Dala-Floda har utsatts för identitetsstölder.
Med hjälp av deras id-nummer och deras namn har tjuvar beställt varor, främst mobiltelefoner, som de sedan stulit vid ett inbrott vid Postens utlämningsställe.
– Var försiktiga med era personuppgifter och ställ krav på berörda branscher, manar Stefan Dangardt, polisens kommunikatör i Dalarna.

Annons

Flera av de varuförsändelser som beställts med hjälp av

Inbrottet vid Postnords utlämningsställe i Dala-Floda förövades nattetid och var över på mindre än ett par minuter

Tjuven – eller tjuvarna – krossade ett fönster, gick in i lokalerna och tillgrep några kartonger innehållande ett antal postförsändelser.

Det visade sig att de dessförinnan kommit över några invånares id-nummer och med hjälp av dem beställt varor – i huvudsak telefoner – hos en mobiloperatör med varuförsäljning.

Kartongerna hittades senare efter en skogsbilväg några kilometer från utlämningsstället.

Ett halvdussin försändelser var tömda på sitt innehåll.

Polisen utreder stölden av postpaket vid utlämningsstället i Dala-Floda.

Flera av de invånare som fått varor beställda i sitt namn hade fått aviseringar, men inte reagerat eftersom de inte beställt några varor. Såväl de som mobiloperatören är underrättade och polisanmälningar har upprättats.

Stefan Dangardt konstaterar att det är en gammal bedrägeriform att beställa varor i någon annans namn och att den förekommer i många olika varianter.

– Det är inte ovanligt att personer beställer varor i andras namn i syfte att vålla obehag eller kränka, säger han.

Men det förekommer också att gärningspersoner på olika sätt kommer över kort och koder och med hjälp av dem beställer kapitalvaror, som skickas till adresser som gärningspersonerna förfogar över – eller hämtas upp i de verkliga id-ägarnas brevlådor.

– Här handlar det om lokal närvaro och åtminstone viss lokalkännedom, konstaterar Stefan Dangardt.

– Dagens bedragare är förslagna och brukar oftast operera bakom datorer. Men i det här fallet har de gjort sig besväret att göra ett inbrott för att hämta upp paketen, vilket ökar upptäcktsrisken. Här handlar det om lokal närvaro och åtminstone viss lokalkännedom, säger polisens kommunikatör och påpekar att även när de drabbade hålls ekonomiskt skadeslösa så får bedrägerier av det här slaget konsekvenser i form av merarbete och oro.

Han konstaterar att det inte finns några enkla lösningar för att förebygga brotten, men uppmanar alla att kolla upp aviseringar, att vara försiktiga med var och hur man handlar och också iaktta försiktighet med att lämna ut de fyra sista siffrorna i id-numret.

– Som konsument kan man tycka att berörda branscher har ett etiskt och moraliskt ansvar att förebygga bedrägeribrott. Seriösa postorderföretag arbetar för och med säkra rutiner och genom att ställa rätt frågor. Det finns också tekniska lösningar för hur man kan legitimera sig på nätet, säger Stefan Dangardt.

Mer läsning

Annons