Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Bläckfiskskräck blir grafisk konst

En bläckfisk som skrämde slag på det viktorianska England.
Det är utgångspunkten i Richard Galloways grafiska svit som just nu visas på Galleri Se Konst i Falun.

Med sina gigantiska nästan mänskliga ögon och slingrande tentakler har jättebläckfiskar alltid varit föremål för människans skräck, vördnad och fascination. Det finns något bortomvärdsligt över dessa djuphavslevande vidunder som har gjort dem till ett återkommande inslag i allt från antika myter till modern populärkultur.

Cephalomania är ordet för den masshysteri som ibland drabbar människor i mötet med dessa kephalópoda (ungefär huvudfotingar på grekiska). Det hände till exempel år 1871, när en levande jättebläckfisk visades i akvariet på Crystal Palace, den viktorianska erans motsvarighet till Framtidsmuseet, dit Londonborna kom i horder för att få en skymt av urtidsmonstret.

Det är också titeln på en utställning som just nu finns att se på Galleri Se Konst i Falun.

Även om många av motiven är samtida – mexikanska lucha libre-brottare, brittiska sopåkare – hämtar konstnären Richard Galloway, som nyligen flyttat hit från England, sina metoder ur traditionen. I ateljén i Rog arbetar han med grafiska tekniker som linoleumtryck och träsnitt, arbetssätt som kräver både tid och tålamod.

Och gott om plats.

– När jag bodde i London var det en ständig jakt på utrymme. Det var svårt att hitta någonstans där jag fick plats att jobba så som jag ville, säger Galloway som är på plats i galleriet för hängningen.

På den gamla gården i Rog mellan Bjursås och Svärdsjö där han nu bor med sin familj kan han däremot hysa både pressar och verktyg, och Galloway har idéer om att i framtiden öppna ateljén för besökare.

Utställningens centrala verk är en fyrdelad polyptyk som inspirerats av 1700-talskonstnären William Hogarths "The four stages of cruelty" – och av bläckfisken i Kristallpalatset. Det är en allegorisk berättelse som börjar med att några barn (ur drivor av gosedjur formade som Svamp-Bob Fyrkant, en annan havslevande huvudfoting) mot alla odds lyckas fiska upp en bläckfisk med hjälp av en plyschkran, en sådan där kloautomat som brukar finnas på nöjesfält och som väl ingen någonsin har lyckats vinna någonting på. De följande tre tablåerna redogör för de ödesdigra följderna.

– Jag är fascinerad av konsekvenser, säger konstnären.

– Jag kan se en människa på stan med den senaste mobiltelefonen men med tänder som håller på att ruttna bort och undra över hur det kan ha blivit så, vilka val och vilka omständigheter som har lett fram till det. Det finns en obönhörlig moral i sådana saker som jag vill behandla i min konst.

LÄS MER: Från DT Kultur.

Richard Galloway finns på Instagram, @timberhousepress, och har också en webbplats där han visar flera av sina verk: