Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Biogas gör skillnad för framtiden

Annons

Region Dalarna har inom kort att ta ställning till upphandling av ny kollektivtrafik. Frågan kommer upp om vad vi ska driva våra framtida bussar med. I det läget konstateras att det blir något dyrare att köra på biogas än på fortsatt dieseldrift. Frågan blir då om vi ska ta nödvändiga beslut för framtida miljö på jorden och strategiska beslut för utveckling i Dalarna eller ska vi köra på som om inget händer omkring oss. Ska vi hjälpa till att sluta kretsloppen eller ska vi fortsätta förbruka ändliga resurser.

Biogas är gas som bildas vid syrefri nedbrytning av organiskt material. Gasen är likvärdig med fossilgas men väsensskild när det gäller påverkan på klimatet. Biogasen bildas vid en rad processer som pågår dagligen i vår omgivning och att göra biogas innebär att ta vara på en restprodukt som annars i stället orsakar vissa problem. Biogastekniken finns framme och fungerar med både produktion, tankställen och fordon i Mellaneuropa och även i västra Sverige.

I den avfallsplan som nu är under remiss föreslås att vi i stora delar av Dalarna övergår från att kompostera vårt organiska avfall till att i stället röta det och framställa biogas. Detta är en strategisk insats för klimatet och för att skapa lokal hållbar energi, det vill säga sådant som vi behöver mer än någonsin. När det gäller avfallsplanen synes de flesta vara överens om det strategiskt riktiga i att göra biogas.

Om vi gör biogas bygger detta på att någon köper den. Offentliga verksamheter har här ett stort ansvar att gå före och visa vägen. Många förordar dieselhybrider i stället för biogas. Även om man väljer hybrider som delvis kan gå på el så sparar man bara cirka 30 procent av koldioxidutsläppen. Biogasbussar skulle spara cirka 90 procent. Om vi satsar på elbussar i stadstrafik bör det vara laddningsbara elbussar och kanske i så fall använda biogasen för mera långväga landsvägstrafik. Vilken handlingslinje leder oss bäst på vägen mot en fossilfri fordonsflotta 2030, vilket alla partier är överens om? Dalarna är utnämnt som pilotlän för grön tillväxt. Det förpliktigar.

Mats Dahlström

representerar Centerpartiet i Dalarna

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel