Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Bilsemester i Östeuropa

Annons

Efter en bensintank är vi i Trelleborg. Vi tar färjan över till Rostock på dryga sex timmar, det är troligen den billigaste färjelinjen för att komma ner på kontinenten. Färjan går runt på lastbilschaufförer, ölsmugglare och budgetresenärer.

Snabbt bestämmer vi oss för att inte spendera en enda krona i den vidriga tyska kafeterian med överpriser. Men färden är så trist och efter några parfymluktarvändor i den minimala taxfree-kiosken, toalettbesök, en timme på däck och någon timmes sömn i den rökstinkande matsäckssalen tvingas vi dit.

Det slutar med att vi köpt upp några hundra på kaffe, en kemisk burkgulasch med vitt bröd och ister på, godis och dricka.

Min tyska kompis bor i närheten av Alexanderplats i det forna Östberlin. Lägenheten är enorm med fyra meter mellan det tjocka obehandlade trägolvet och det vita kalkade stuckaturtaket. Sådana lägenheter är lätta att få tag på, fast de ligger mitt i stan, förklarar min kompis Tobi.

Efter en hetsig dag i Sommarberlin med shopping, besök vid muren, titt på riksdagshuset och den nya enorma järnvägsstationen ska vi äta sparris.

Det är Spargelzeit i Tyskland och hetsen över sparris är större än kraven på färskpotatis till midsommar i Sverige. Men det är supergott tillsammans med lufttorkad skinka, sallad och lite öl.

Nästa dag bränner vi vidare österut.

Ungefär fyra mil söder om Plzen, i södra Tjeckien på vägen mot Österrike, ligger byn Nepomuk.

Husen är pastellfärgade och byn ligger i en sluttning i solnedgång. Men Nepomuks enda restaurang tar inte kort och vi tvingas därför ta ut motsvarande 160 kronor. En enorm summa som vi absolut inte lyckas göra slut på.

Vi beställer in två pasta, två cola, körsbärsjos, vatten och öl. Min rätt är lagad med kärlek, tomat, marinerad kyckling, lime, honung, oliver och grädde. Men det blir mycket pengar över. Kalaset kommer inte ens upp i 50 kronor per person. Då har vi dricksat en ung servitris så hon blev generad.

Nästa morgon vaknar vi av fåglarna i ett tält i de Österrikiska alperna. Vi åker genom bergsmassivet. Snöklädda toppar och mörkgröna sjöar.

Lunch äter vi på spritkök i slovenska Bled i de Julianska alperna. Utsikten från slottet i Bled över sjön är fantastisk om man låter bli att titta mot de jugoslaviska hotellkomplexen från 70-talet som ligger på ena stranden.

Här mellan de höga snöklädda topparna finns allt i sportväg, rafting, rodd, cykling, löpning och tennis. Men vi vill ha sol och bada och fortsätter söderut, via den otäcka slovenska kusten, mot Kroatien.

Kampingschabraket Solaris FKK ligger strax söder om Porec på halvön Istrien i norra Kroatien. Det är o-charmigt och när vi tar en promenad visar det sig att vi valt en naturistcamping. FKK är en vanlig bokstavskombination i Kroatien och betyder "för nudister". Ett tips är att se efter innan man slår upp tältet om folk har kläder på sig eller inte.

Nästa dag är det mulet. Vi åker vidare.

Mellan de höga grå bergen, i en vik av turkost vatten i staden Baška på ök Krk hittar vi en lugn camping med egna utemöbler och tyska trevliga påklädda husvagnsgrannar.

Vi äter fisk, vandrar i bergen, köper färskt frukostbröd och myser i några dagar. Men solen kommer inte.

På kartan har vi kollat upp en stor sjö i Ungern, Balatonsjön. Efter en lång spöregnsfärd med stopp i Kroatiens vandrartäta bergsbyar norr om Zagreb, hittar vi en mögelluktande camping för fem euro utanför staden Keszthely.

Nästa morgon vaknar vi av solen. Det blir så varmt i tältet att vi går upp innan sju. Efter frukosten tar vi inlines till centrum. Det går milslånga skyltade cykelvägar runt hela Balatonsjön. De är i bra skick och det är underbart att susa runt på egna ben efter en knapp vecka i bil.

Staden är charmig. Ett kilo körsbär kostar tio kronor av en liten skrynklig tant. Efter några timmar åker vi tillbaka och badar i den grunda ljusgröngrå varma sjön.

Men på kvällen drar det ihop sig till blixt och dunder och vi ser det som en ypperlig ursäkt för vår färd norrut till Slovakien och bergskedjan Karpaterna.

Det blir en underbar tid i en matvaruaffär med där allt nästan är gratis. Jag är miljonär i en halvtimme tills vi för säkerhets skull frågar om de tar visakort. Det gör de inte.

Vi vandrar några timmar i de många vandringslederna i Slovakiens svar på alperna. Det är stekande hett och vi har alldeles för lite vatten med oss. Men utsikten är fantastisk.

På kvällen tar vi in på ett hotell i Krakow. Staden är lika vackert som Prag men mindre välpolerad och inte alls så hypat kommersiell som Tjeckiens huvudstad blivit. Husen är gula, rosa, gröna runt det stora torget i gamla stan. I resten av staden täcks de av ett tjockt lager avgassmuts.

Vi käkar underbart gott mitt på torget. Det borde vara dyrt och äckligt eftersom vi gått i den självklara turistfällan. Men det är gott och spännande och prislappen stannar på löjliga 100 svenska enkronor för oss två.

Oswiecim. Det är Auschwitz på polska. Hade vi inte vetat hade vi inte hittat dit. Och det kanske hade varit skönt. Men samtidigt känns det viktigt att se och försöka förstå.

Inträdet är gratis och det är lite absurt med pizzerior, hotell och restauranger runt det ställe där hundratusentals människor dog för 60 år sedan. Vi får en guide som berättar om det ofattbara. Det är som att gå runt i en film.

Vi åker vidare uppåt mot Wroclaw. En mindre, men nästan lika vacker, kopia av Krakow. Sedan bara kör och kör vi tills vi är hemma. Med undantag för ett ölstopp i ett köpcenter med trekronorsflaskor. Och en baddag på den soliga tyska halvön Rügen.

• Fakta: Fakta Östeuropas fem måsten
  • Vandra i Slovakiens berg. Karpaterna är fulla av vandringsmöjligheter. Här finns vandringsleder på några kilometer till flera mil.
  • Åka rullskridskor eller cykla och köpa körsbär i Ungern. Ungern är ett land fullt av cyklister. Hela landet är täckt av ett finmaskigt cykelvägsnät. Passa på att ta en tur med rullskridskorna eller cykeln och köp färska frukter och grönsaker i detta bördiga land.
  • Gå runt på ett torg i en relativt stor polsk stad. De centrala delarna är ofta väl underhållna och de vackra husen tävlar i skönhet. Mat är billigt på restauranger och vissa affärer har riktigt bra och billiga kläder.
  • Käka çevapçiçi med ajvar relish och pommes på en restaurang i Kroatien. De salta nyfriterade pommes friten gifter sig när de dippas i paprikaröra. En kroatisk öl till är inte heller fel.
  • Tokshoppa öl, godis och paprikachips på stormarknader. Utanför storstäderna längs motorvägarna finns gigantiska köppalats med låga priser.

• Fakta: Överlevnadskit för den långa bilresan
  • Ha alltid en vattenflaska med vatten i bilen. När törsten slår till och en vattenflaska kostar 25 kronor på en bensinmack i ett land där en öl kostar en femma på restaurang blir man lätt arg.
  • Snabbmat är ett måste. Nötter, frukt, barnmatsburkar eller en svampig macka räcker när bilresenärerna blir griniga av för lågt blodsocker
  • Euro. Även om många länder i Östeuropa inte har Euro som valuta går det att handa för euro på de flesta ställen. Bra att ha om det blir akut, särskilt vid vägtullar som inte alltid tar kort
  • En bra bilkarta. En dålig leder till irritation. Motormännens bilkarta över Europa ska vara bra. Den vi använde hade egna vägnummer som inte alls stämde med verkligheten, dessutom fanns vägar på kartan som inte existerade i verkligheten
  • Våtservetter eller sprit är ypperligt att ha med i bilen för att göra ren händerna.
  • Toapapper finns inte på alla toaletter. Ta med!
  • En bok om länderna du ska till är ovärderlig. Särskilt i östra Europa där historien är så ny att man kommer ihåg tidningsrubrikerna. Det är spännande att läsa om kommunistledare, balkankrigen och andra världskriget.
  • Fakta: De tre mest överskattade platserna i Östeuropa
  • 1. Prag. På 1990-talet var det billigt, mysigt och lite annorlunda. Nu är Prag vallfärdsort för Europas lite mer välbeställda 50-talister. Priserna har rusat i taket och hela staden kokar av lurendrejare som vill skinna turisterna på pengar. Inte charmigt alls.
  • 2. Sloveniens kust. Den slovenska kusten ser lovande ut på kartan, men badmöjligheterna är få eftersom den fem mil långa kustremsan till största delen består av ostronodlingar.
  • 3. Motorvägsmackarna. Bensinen, maten, godiset, vattnet och kaffet har hutlösa överpriser på de lyxiga och luftkonditionerade mackarna som med jämna mellanrum dyker upp på motorvägarna.