Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bergbanan och museet lockade många besökare

Området kring Lugnets hoppbackar ska på sikt utvecklas till ett fulltaligt besöksmål.
Ännu så länge är det främst bergbanan och det nya VM-museet i stora hopptornet som lockar besökare.
– Det har varit ett, som vi tycker det, stort intresse, säger Liselotte Jonsson, vd för Lugnet i Falun AB.

Annons

Hoppbackarna har sedan de byggdes på 1970-talet varit ett populärt besöksmål.

Över huvud taget är det många som lockas av att se hela Lugnetanläggningen på plats, även om det inte finns några exakta siffror som visar på hur stort besöksantalet är.

– Efter skid-VM har varumärket Lugnet stärkts. Jag tror inte att intresset minskat, utan snarare ökat. Lugnet och Falun finns verkligen på kartan i dag, säger Liselotte Jonsson.

Men det finns i alla fall färska siffror på hur många personer som åkte i bergbanan och besökte det nya skidmuseet under 2015.

– För oss är det glädjande siffror. Totalt är det 11 000 personer som åkt bergbanan. Lika många har besökt museet, säger Liselotte Jonsson.

Det nya skidmuseet, beläget högst upp i det stora tornet, öppnade i juni. Besöket börjar med en tur, om man så vill, med bergbanan upp till foten av hoppbackarna.

Uppe i tornet väntar en utställning som tar med besökarna på en resa genom Lugnets VM-historia.

– Det är 6 000 personer som åkt både bergbana och besökt museet under 2015. Det betyder att 5 000 personer bara valt att åka bergbana, och att 5 000 personer tagit sig på andra sätt till museet, säger Liselotte Jonsson.

Området kring hoppbackarna ska på sikt utvecklas till att bli ett fulltaligt besöksmål, för både turister och Falubor.

Idéerna är många och någon tidplan för när allting ska vara klart finns inte heller upprättad i nuläget.

– Men nya MTB-leder öppnar vi upp redan i vår. Tanken är att man ska ta bergbanan upp med sin cykel och sedan ta sig ner via någon av de cykelleder vi erbjuder. Att cykla på Lugnet blir allt populärare, och genom det intresset når vi också en ny målgrupp, säger Liselotte Jonsson.

Vad har skid-VM betytt för Lugnet?

– Otroligt mycket skulle jag vilja säga, på många sätt. Vi har höjt nivån på Arena Lugnet. Men framför allt kan vi dra nytta av skid-VM i vårt arbete med att locka hit externa aktörer, som vi vill ha med oss i det framtida utvecklingsarbetet.

Hur är intresset?

– Just nu pratar vi med en handfull aktörer som visar intresse, som ser Lugnet med andra ögon än vad man gjort tidigare. Jag kan inte säga att vi har kommit så långt i våra diskussioner. Men det känns lovande.

Vad prioriterar ni främst?

– Någon form av boende vill vi få till på Lugnet. Det ligger högst upp i pipen.