Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bättre resultat redan nästa år

Meritvärdet för elever som i våras gick i årskurs 8 i Ludvika kommun ligger betydligt under riksgenomsnittet. Och andelen elever som saknade betyg i ett eller flera ämnen ökade jämfört med förra året.
– Vi försöker att rekrytera specialpedagoger/lärare för att hjälpa eleverna som har det svårt, säger Barbro Forsberg Nystedt, kommunens avdelningschef för skola och förskola.

Annons

Årets sammanställning av resultaten gällande elever som i våras gick i årskurs 9 och årskurs 8 är klara.

Det kan konstateras att vad gäller årskurs 9 så finns det flera positiva tendenser: 87 procent av eleverna blev behöriga till gymnasiets nationella program. En förbättring jämfört med 2011. Meritvärdet (202 poäng) blev också bättre liksom andelen höga betyg (mvg) och andelen elever som nådde målen i alla ämnen. Den genomsnittliga betygspoängen för engelska och matematik ökade och det gjorde även resultatet på de nationella proven i engelska, svenska och matematik.

Betydligt dystrare såg det ut i årskurs 8, de som nu går i årskurs 9. Meritvärdet var 176, andelen elever som saknade betyg i ett eller flera ämnen var 30 procent och den genomsnittliga betygspoängen för engelska och matematik har minskat, det vill säga en försämring.

– Det blev en markant ökning på Lorensbergaskolan vad gäller andelen elever i årskurs 8 som saknade betyg i ett eller flera ämnen. Det påverkade meritvärdet, förklarar Barbro Forsberg Nystedt.

Det blev också förändringar på personalsidan vilket också spelade in enligt Forsberg Nystedt.

– Vi försöker att rekrytera specialpedagoger/lärare till alla skolor för att hjälpa eleverna som har det svårt. Vi ska också göra tätare uppföljningar för att få bättre kontroll, tillägger Barbro Forsberg Nystedt.

En sammanställning har också gjorts av resultaten på de nationella proven i årskurs 6 och årskurs 3. Den visar att i årskurs 6 våren 2012 nådde 62 procent av eleverna kravnivån på samtliga delprov i engelska, svenska och matematik. Ett bättre resultat för de aktuella eleverna jämfört med när de gick i årskurs 5 våren 2011.

I årskurs 3 var det 67 procent som klarade kravnivån i svenska och matematik. Variationen mellan skolor är dock stor när gäller andelen elever som nådde kravnivån i respektive ämne, 33–100 procent i svenska och 43–93 procent i matematik.

– Den som låg lägst i svenska var en liten skola med få elever. Marnässkolan ligger också dåligt till. Men det var flera skolor som hade hundra procent, påpekar Forsberg Nystedt och fortsätter:

– Vi gör samma insatser här som på de andra skolorna, alla skolor ska få tillgång till specialpedagoger/lärare. Skolan är viktig och tendensen är att det blir bättre i Ludvika och åtgärderna vi nu vidtar ska ge resultat redan nästa år.