Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Barnläkare uppmanar till skärmförsiktighet

Surfplattor, smarta telefoner och barn-tv. Tiden vid en skärm kan vara stimulerande och lärorik, men även ett hot mot empatin och den viktiga leken.
Det menar barnläkaren Hugo Lagercrantz som uppmanar till försiktighet.
– Man ska inte tro att skärmar kan ersätta den mänskliga kontakten.

Annons

Skärmar, till exempel surfplattor och smarta telefoner, tar en allt större plats i mångas liv. Enligt rapporter från Statens medieråd använder allt fler och allt yngre barn internet och barnen börjar se på tv tidigt.

Rapporterna säger också att tonåringarnas surfande i mobilen ökat kraftigt de senaste åren och att nio av tio barn spelar digitala spel på sin fritid.

Hugo Lagercrantz, barnläkare och senior professor på Karolinska institutet och Astrid Lindgrens barnsjukhus, uppmanar till försiktighet framför skärmarna. Tills man vet mer hur skärmtiden påverkar oss.

– Allt är inte fel. Man kan inte stoppa utvecklingen, men det ska användas med måtta.

Lagercrantz menar att den nya tekniken kan vara lärorik och stimulerande, till exempel kan kunskaperna i engelska bli bättre och barnen bli mer orienterade i vad som händer i världen. Han menar dock att nackdelarna väger tyngre.

Empatin kan till exempel skadas.

– Om man inte kommunicerar direkt utan bara via till exempel facebook förstår man till slut inte de emotionella signalerna, då kan man få svårt att kommunicera socialt.

Lagercrantz tycker inte att barn under två år ska titta på tv alls eftersom det inte finns något som visar att barnen utvecklas av det. En annan rekommendation är att surfplattor ska introduceras tidigast i 4-5-årsåldern. Han anser också att när barn mellan 2 och 5 år tittar på tv så ska de vuxna ha noggrann koll på vad barnen tittar på. Det ska vara berättande program.

– Man ska titta på tv tillsammans med sitt barn för man måste förklara vad man ser, säger Hugo Lagercrantz som tycker att barn hellre ska leka än att sitta vid en skärm.

– Att leka är viktigt. Det är ett sätt att öva inför verkliga situationer. Ungdomar som skjutit ner kompisar på highschools i USA säger man delvis beror på en brist på lek.

Lagercrantz menar också att skärmtiden kan ta tid från viktigt skolarbete och att det finns studier som visar samband mellan mycket skärmtid och fetma.

Han nämner också skillnaden i hur ungdomar kom i kontakt med våld förr och hur det är nu.

– Förut gick man ut på gården och slogs och då kände man hur ett slag kändes. Nu ser man det på en skärm. Det finns studier som säger att en tonåring har exponerats för 100 000 våldsscener. Problemet är att man får en annan syn på våld.

Lagercrantz framhåller att de flesta barn och ungdomar klarar av att hantera den digitala informationen, men att omkring 10-20 procent inte gör det.

Han menar att vuxna även ska begränsa tiden framför skärmen för tonåringar.

– Man måste vara observant så att inte barnen går in i ett dataspelsberoende och får försöka skapa en kultur där datorn inte är huvudpersonen. Barn som spenderar större delen av sin vakna tid vid en skärm är det mest oroande.

Även om Lagercrantz medger att skärmarna har sina fördelar så varnar han för en övertro på den digitala världens förmåga att lära oss saker.

– Man ska inte tro att skärmar kan ersätta den mänskliga kontakten. Vi måste ha direktkontakt.

– Man måste prata, läsa sagor och ramsor för sitt barn. Det är viktigt, man lär barnet ett språk. Man ska uppmuntra barnet och vara med hela tiden. Det är inte bra när föräldrar går ut med barnvagnen och pratar i telefonen i stället för att prata med barnet.