Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det blir Ernst express som kör ellastbilen

/
  • Det blir två-tre chaufförer och en servicetekniker rån Avestaåkaren Ernst Express som kommer att drifta Elväg - Gävleförsöket.

Det blir basindustrins speditör Ernst Express i Avesta som kommer att köra Scanialastbilen med Siemens elanslutning på den elväg som snart börjar byggs nära Sandviken och som går i trafik på testräcken efter E16 i början av nästa år.

Annons

– Vi är jättestolta, utmaningen blir att köra gammal beprövad teknik i ny tappning och drifta det tillsammans med Scania, säger vd Roger Blom på Ernsts Express AB

– Vi kommer att köra en anpassad Scanialastbil i riktig trafik med riktigt gods fram och tillbaka mellan teststräckan väster om Sandviken till Gävle hamn, så vi åker inte hem till Avesta, berättar Blom som förklarar att det handlar om att skaffa sig så rika erfarenheter och kilometrar som det går under det tvååriga elvägstestet.

Ernst Express kommer att utbilda två-tre chaufförer och en servicetekniker till elvägsprojektet.

Det enda nya är den elektriska drivlinan från Siemens och övrig tid körs bilen på beprövad teknik med biodiesel.

Roger Blom tror på den framtida förlängningen mellan Gävle hamn och Borlänge.

– Nu får vi testa den nya tekniken med tunga fordon i skarpt läge på vanliga vägar. Vägarna ligger färdiga så här kan vi komma att visa att tung trafik med el och biodiesel i praktiken blir nästan koldioxdneutralt, säger Blom.

Ernst Express kör sedan ett par månader bland annat dagliga transporter mellan Bolidens gruva i Garpenberg och Gävle hamn.

Både Boliden och Ernst express är med i elväg -Gävle tillsammans med basindustrierna SSAB, Outokumpu, Sandvik, Ovako, Stora Enso, Midroc Electro, Gävle Hamn, Scania, Siemens, energibolagen i Gävle och Sandviken, Högskolan i Gävle och Handelshögskolan i Stockholm i Region Gävleborgs projekt.

Elvägstransporter kapar 80-90 procent av de fossila utsläppen och är ett klimatsmart, billigt sätt att kombinera järnvägens fördelar med lastbilens flexibilitet. Driftkostnaderna blir låga eftersom det går åt avsevärt mindre energi tack vare elmotorns effektivitet.

- Jämfört med diesel är det här ett renare, billigare och tystare transportsätt, säger Jan Nylander, Region Gävleborg.

Projektet omfattar cirka 77 miljoner kronor i offentlig finansiering kombinerat med ca 48 miljoner kronor i medfinansiering från näringslivet och regionen.

Scanias lastbilar ska köra godstransporter på en 2 km lång teststräcka som byggs mellan Gävle hamn och Storvik längs Europaväg 16. Lastbilarna är utrustade med elektrisk hybriddrivlina utvecklad av Scania.

Kraften till lastbilarna förs över från ledningar i luften genom en strömavtagare, pantograf, på taket. Tekniken har utvecklats av Siemens, som sedan 2013 har genomfört tester av elektrifierade lastbilar tillsammans med Scania vid sin forskningsanläggning utanför Berlin.

Mer läsning

Annons