Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Australien ToR på MC

En idé om att göra något annorlunda har växt i huvudet på Pontus Nisser. Nu är han på väg till Australien, på sin motorcykel, hela vägen.
– Jag har väl varit hemma lite för mycket, säger Pontus Nisser.

Annons

Den första idén var att åka till Kina. Sedan fick han en ny idé om att åka motorcykel från Florida till Alaska, problemet var bristen på vägar i Alaska. Då lockade det mer att åka från Sverige så startpunkten blev här och målet blev Sydostasien.

Fast sedan tittade jag på kartan och tänkte att där ifrån är det inte var så långt till Australien, säger Pontus Nisser.

Färdvägen går nu genom Europa, Turkiet, Iran, Pakistan, Indien, Bangladesh till Thailand. Sedan blir det båt antingen via Singapore eller Östtimor till Australien. Där tänkte han korsa öknen genom Alice Springs och sedan upp längs östkusten till Darwin.

Burma är ett sådant där riktigt krångelland så jag tar och flyger över det i stället, säger Pontus Nisser.

Fördelarna med Schengenområdet blir uppenbart när det kommer till att fixa visum.

Jag tänkte först att allt jag behövde göra var att packa och sedan ge mig iväg. Men det är mycket pappersarbete, säger han.

Den första planen att åka genom Ryssland och Kina sprack på grund av att Kina kräver kinesiskt körkort. En annan typ av pappersarbete är Carnet de Passages en Douane, CPD, som krävs för att slippa betala importavgift i de flesta länder han passerar.

Det är så mycket krångel, att det ska vara så svårt att resa, säger Pontus Nisser.

Vad gäller fordonet så får det lika många höjda ögonbryn som målet för resan. En Honda Innova scooter kanske inte är det vanligaste val av fordon vid en sådan här resa men Pontus har en baktanke. Honda Innova är en av de vanligaste motorcyklarna i världen. Dess föregångare, Honda Super Cub, är den det vanligaste motorfordonet i världen med 60 miljoner exemplar. Om något går sönder finns det reservdelar längs med vägen och den är bränslesnål.

Har man varit i Thailand så har man definitivt sett den här överallt.

Det har tagit lång tid att ordan visum till Pakistan då det kräver en inbjudan från en resebyrå, detaljerad färdväg och förteckningar över packning. Något som var lite svårt att ge, då Pontus vill undvika för noggrann planering.

Man måste planera en del saker men jag tycker att det känns så stressigt om man ska planera allt i detalj. Åk dit då, sov då, åk vidare sen. Mycket kan hända och vägarna kan vara stängda. Eller så känner jag för att stanna någonstans en vecka och koppla av, säger Pontus Nisser.

Pontus Nisser hade fast arbete som mekanik konstruktör i Borlänge. Han sa upp sig för att han inte fick tjänsteledigt. På frågan varför plockar han upp en linjal.

Jag försökte förklara för chefen men det slutade med att han förklarade för mig. Om linjalen är hela mitt liv så är jag här, säger han och pekar på en fjärdedel av linjalen.

Det har gått nog så fort hit och kommer fortsätta med det tills jag är i slutet. Skillnaden är att det är lättare att göra det här nu än senare.

Sedan tillkommer det att det varit en riktigt tråkig vår, säger han.

Resan är inte hans enda dröm. Faktum är att det är en av de enklare drömmarna. Han har en del idéer som skulle kunna bli företag men som kräver mer tid och resurser.

Jag har ett stort flygintresse. Jag skulle vilja bygga mitt eget flygplan någon gång, säger han.

När han kommer fram så skeppar han hem motorcykeln och flyger hem. Fast det är inte helt omöjlig att han kör hem…