Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Återvinningsföretag ändrar tömningsrutiner efter kritik

Annons

I slutet av maj skrev Falu Kuriren en artikel överfulla återvinningsstationer i centrala Malung. Under rubriken "Malungs centrum har blivit en soptipp", kritiserade båda Malungsbor och kommunen Förpacknings- och Tidningsinsamlingens, FTI:s, skötsel.

- Vi för en dialog med FTI men det tycks vara som att slå vatten på en gås. De lovar att det ska bli bättre, att tömningen ska ske oftare, men vi märker inget resultat, sa kommunens Hans-Göran Larsson, chef för tekniska förvaltningen, då.

Få tömningstillfällen har medfört att ambitiösa sopsorterare fått lämna avfall på marken, och stationerna förvandlats till rena soptippar.

Nu har Stena, som sköter tömningarna åt FTI, svarat på kritiken.

- Det är Stena som ansvarar för tömningarna i kommunen. Det är kommunen som ansvarar för att stationerna städas, påpekar företagets Björn Pedersen.

- Det är inte trevligt när en station blir nedskräpad på detta viset. Förklaringen till att det skett här är att vi nyligen bytt från så kallad allpappsinsamling till skild insamling. Numera så är det en behållare för tidningar och en för pappersförpackningar.

Man påpekar att justeringar i rutinerna måste åtgärdas allt eftersom.

Stena har nu utökat tömningarna till två dagar per vecka.

- Framledes hoppas jag att tömningarna skall fungera. Gör det inte det så sätter vi in ytterligare åtgärder som behövs, fortsätter Björn Pedersen.

Och avslutar:

- Samtidigt är det väldigt viktigt att den som ansvarar för städningen omgående städar upp när sådant här sker så att det inte blir liggande och ser ut som en soptipp.

Mer läsning

Annons