Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Återremiss om trafik på Västerdalsbanan

Den rödgröna majoriteten vill beställa bussar i stället för tåg längs Västerdalsbanan näst år.
Oppositionen protesterade och krävde återremiss.
Nu ska förslaget utredas igen.

Annons

Den rödgröna majoriteten vill beställa busstrafik i stället för tåg längs Västerdalsbanan nästa år. Vid gårdagens fullmäktigemöte hänvisade Ingalill Persson (S) till Tåg i Bergslagens beslut om att sluta trafikera banan den 12 december i år samt Trafikverkets beslut om att nedprioritera banan till en "lågtrafikerad godsbana".

Ander Ahlgren (C) menade att det inte är Tåg i Bergslagens uppgift att bestämma vilken trafik landstinget ska beställa.

– Det är ett försök från majoriteten att förflytta den här frågan till någon annan. Det är någon annan som ska hålla i yxskaftet. Har någon annan rätt att avgöra hur beställningen av vår trafik ska se ut? Det vill jag en genomlysning av, sade han.

Han ville återremittera av den delen av landstingets trafikbeställnig som gäller persontrafik på Västerdalsbanan.

Ingalill Persson hänvisade till att Trafikverkets uppfattning var "väldigt tydlig och klar".

– Vi kan mycket väl beställa och vi kan mycket väl stå för hela den investering som behövs. Problemet är bara att det här är ett spel för gallerierna som Anders Ahlgren ängar sig åt. Var och en här vet i vilken status Västerdalsbanan har. Det är alldeles för många avbrott på banan.

Ahlgren beskrev beslutsunderlaget som alldeles för tunt och ville veta hur bussalternativt ser ut.

– Trafikverket säger: Vill ni så får ni bedriva persontrafik. Tågen ska ersättas med buss, ja, men hur många och hur ska trafiken se ut?

Bo Brännström (FP) stödde förslaget om en återremiss. Han var dock tydlig med att han inte vill att landstinget betalar för persontåg på Västerdalsbanan.

– Egentligen lika bra att kasta ut pengarna genom fönstret, som att köra på Västerdalsbanan. I det prekära läget som vi har borde vi börja skära där det gör minst ont först och det här är sådan konstad som vi inte borde ha överhuvudtaget i vår resultaträkning, sade han.

Thomas Ylvén (V) underströk att den rödgröna majoriteten helt skulle vilja se tågtrafik längs Västerdalsbanan.

– Det andra alternativet är att vi kör riktigt bra bussar. När tåget varit inställt och man satt in bussar har bussarna inte riktigt haft den standard som de ska ha.

Landstingsfullmäktige beslutade, enligt oppositionens förslag, att återremittera den del som gäller Västerdalsbanan.

De delarna i landstingets trafikbeställning för 2012 som godkändes av landstingsfullmäktige innebär bland annat att tågtrafiken mellan Borlänge och Örebro ökas till ett tåg i timmen och att linje 254 förlängs till Norra Backas industriområde i samband med att Ikea öppnar.

När det gäller det som kallas den regionala närtrafiken kommer landstinget inte att beställa busstrafik till linjerna 12, 19, 40, 41, 44, 56, och 81, innan Region Dalarna utrett hur kostnaderna ska fördelas mellan kommunerna och landstinget.

– Jag kan konstatera att det finns en hel del linjer som har en väldigt låg självfinansieringsgrad och där större delen av resenärerna är skolbarn. Då är det ett tydligt kommunalt ansvar, sade Ingalill Persson (S).

Hennes partikamrat Ivan Eriksson (S) var kritisk:

– I den delen tycker jag det är bedrövligt att läsa argumentationen, men jag har stor tilltro till den utredning som Region Dalarna tillsatt för att hitta ett nytt system för överrenskommelse mellan kommun och landsgin, sade han.

Annons