Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Assistansbolag kritiskt till beslut på telefon

När försäkringskassan drog ner på stödet till en funktionshindrad, överklagade assistansbolaget men valde ändå att fortsätta ge brukaren sina timmar – utan att få betalt.
– Han ligger på en femårings nivå, så det går inte att lämna honom ensam, säger Malin Ohlson, vd på Enigheten Assistans i Borlänge.

Annons

Försäkringskassan har dragit in assistanshjälp för brukare i Dalarna genom ett telefonsamtal.

– Det är helt absurt att avgöra det på telefon. Man måste se med egna ögon hur brukaren klarar sig i hemmet, säger Malin Ohlson på Enigheten.

Assistansbolaget Enigheten har drygt 20 brukare i länet med olika funktionshinder och olika stort behov av hjälp. Efter ett och ett halvt år omprövar försäkringskassan beslutet till stöd hemma hos brukaren. Men de senaste åren har det hänt att försäkringskassan fattat beslut enbart efter telefonsamtal med brukaren eller hans eller hennes gode man.

– Det har hänt lite överallt i Sverige. Vi har tagit upp det med högsta chefen för försäkringskassan som sa att det inte får gå till så, säger Malin Ohlson.

Hon har drivit Enigheten Assistans sedan 2005 och för två år sedan fick två av företagets brukare sin hjälp nersatt efter telefonsamtal från försäkringskassan. Besluten trädde i kraft i maj i fjol trots att överklagandena inte är avgjorda ännu.

– Den ena personen ligger på en femårings nivå. Där har man dragit in två timmar av 14 om dagen, men det går bara inte att lämna honom ensam, säger Malin Ohlson.

I väntan på omprövning så har hon ändå satt in personal under de återstående timmarna som försäkringskassan inte ersätter.

– Det har vi gjort varje dag i över ett års tid nu.

I det andra fallet har brukaren blivit av med sju av elva timmars hjälp om dagen, något som medfört isolering och oro.

– Det är väldigt förödande för den här personen att nu tvingas vara beroende av vänner och bekanta för allt från handling och matlagning till toalettbesök och personlig hygien, säger Malin Ohlson.

– Att tajma in toalettbesöken till den tid vi är där, är inte så lätt. Det här tycker jag inte blev som LSS var tänkt, att man skulle kunna leva ett liv som alla andra trots funktionshinder.

Malin Ohlson har överklagat besluten till Förvaltningsrätten. Nyligen kom ett besked om att man inte ändrar försäkringskassans beslut. Senast den 26 november kan ärendet överklagas till nästa instans, Kammarrätten.

– Men nu har jag gjort det jag kan, så nu måste jag ta hjälp av advokat, säger hon.

Annons