Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Arma folkparti!

Annons

Folkpartiledaren Jan Björklund har under alla sina år som utbildningsminister slitit som en terrier för att sätta skolan på den politiska agendan. Folkpartiets profilering på skolan är i grunden bra. Men med facit i hand måste landets liberaler känna en besvikelse över att satsningen betalat sig så dåligt i politiska poäng. Visserligen är Folkpartiet alliansens näst största parti, vilket skulle kunna tas som intäkt för att det hör samman med engagemanget för skolan, men en sådan slutsats torde vara förhastad.

Det börjar nämligen gå inflation i Folkpartiets förslag på skolans område. I går lanserades ett nytt program, "Sikta mot stjärnorna" där det mest kontroversiella förslaget, betyg redan i årskurs fyra, får tummen ned både från vännerna i alliansen och från båda lärarfacken. Det tyder knappast på att programförfattarna har lagt örat mot marken innan förslaget kom upp på bordet och nu formulerats som ett viktigt inslag i Folkpartiets reformiver på skolans område.

Kritiken, både från lärarfacken och de politiska vännerna i alliansen i form av moderater och centerpartister, skjuter in sig på att Folkpartiets skolpolitik drabbats av en mäthysteri och att den ena reformen inte hinner sätta sig och ännu mindre utvärderas, innan det är dags för förändringar. Det är ju i år som betyg införs i årskurs sex, varför det borde vara rimligt att avvakta med nästa betygsetapp i avvaktan på att vi får en reaktion från skolan om hur betygsreformen har fallit ut.

Jan Björklund har bråttom. Förmodligen är han också stressad över att de insatser som alliansregeringen gjort på skolans område inte lyckats höja utbildningen till den nivån att det också fått genomslag i internationella jämförelser. Men viktigare än att hela tiden tävla i betyg med omvärlden, är att skapa en skola med tydliga mål och med resurser över hela linjen. Lärare och ledning måste också finnas med i förändringsarbetet och med sin kompetens höja utbildningsnivån i skolan.

Arbetsmiljön i skolan gagnas sällan av tvära kast och ett förändringsarbete som inte är förankrat hos dem som förväntas genomföra nyheterna. Ett nytt skolprogram från ett enskilt parti i alliansen, som visar sig saknar förankring i den egna regeringen, spelar bara oppositionen i händerna. Det kan inte vara Folkpartiets mål.