Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Arga på försäkringsbolaget

För snart två år sedan upptäckte Patrik Gustafsson och Linda Häggblad att deras hus i Grängesberg hade börjat spricka.
I fredags skulle de få svar på om villaförsäkringen täcker skadorna, men först dagen innan skickade försäkringsbolaget ut en oberoende besiktningsman för att undersöka huset.
– De har haft 23 månader på sig att ta reda på var sprickorna kommer ifrån. Så här ska man inte behandla folk, dundrar Patrik Gustafsson.

Annons

Problemen med huset på Björkås i Grängesberg började i månadsskiftet oktober/november 2010.

Patrik upptäckte flera sprickor i huset och tog omgående kontakt med Dalarnas Försäkringsbolag, där familjen har sin villaförsäkring.

– Då fick jag bara beskedet att det är ett gammalt trähus och att de rör på sig.

En och en halv vecka efter telefonsamtalet hade 25 nya sprickor uppstått i huset, och efter en ny kontakt med försäkringsbolaget gick de med på att skicka ut en besiktningsman.

– Han sade att dräneringen är värdelös och att vi måste dränera om hela huset.

Patrik nöjde sig inte med svaret, utan lät på eget initiativ provtrycka inkommande vatten.

Då upptäcktes en läcka i ett utgående avlopp under huset, vilken försäkringsbolaget i enlighet med villaförsäkringen tog på sig att åtgärda.

När arbetet med att laga läckan påbörjades stod det dock att problemen var betydligt större än så.

Ett hål på avloppsledningen hade fått till följd att vatten från tvättstugan i källaren hade läckt ut i murstocken, och efter att ha pumpat ut vattnet bilades väggar och golv upp för att kunna riva hela avloppet och lägga nya rör.

Även de kostnaderna täcktes av villaförsäkringen.

– Men sprickorna i huset ville de inte ta på sig. Då löste vi ut rättsskyddet i villaförsäkringen.

Tillsammans med en advokat bokade Patrik och Linda in ett möte med skadechefen på Dalarnas Försäkringsbolag, som då gick med på att undersöka skadorna närmare.

Villkoret var att huset skulle stå orört i tolv månader efter att avloppet var utbytt.

– Det var i fredags och trots att vi hade blivit lovade ett besked då fick vi inget. I stället skickade de ett mejl och förklarade att de inte kan fatta något beslut än eftersom utredningen inte är klar. Det är för dåligt.

Först i torsdags kom en oberoende besiktningsman för att undersöka huset, och när han är klar med sin bedömning vet inte Patrik.

Eventuellt väntar ytterligare undersökningar, men Patrik är tämligen övertygad om att sprickorna beror på vattnet i murstocken.

– Sedan den åtgärdades har det inte blivit några fler sprickor.

Patrik förstår att försäkringsbolaget måste utreda orsakerna, men upprörs över den tid det har tagit och det dåliga bemötande han anser sig ha fått.

– Det ska inte behöva ta så här lång tid och det minsta man kan kräva är ett bra bemötande. Man ska inte behöva kämpa så mycket för att få rätt som vi har behövt göra. Försäkringar har man ju för att få hjälp när sådana här saker händer. Det känns som att de förhalar och försöker föra en bakom ljuset.

Han uppskattar att familjen har lagt ner närmare 20 000 kronor av egna pengar på advokatkostnader.

Den ekonomiska delen är en sak, men Patrik upprörs även över det ointresse han menar att försäkringsbolaget har visat för familjens situation.

– Hela källaren var uppbilad men att vi tvingades bo i den här miljön har de inte brytt sig om. I sex månader var vi utan varmvatten och vi tvingades tvätta och duscha i en byggkoja på tomten.

Även om turerna redan nu har varit många och påfrestande tänker familjen inte ge sig.

– Får vi inte ett besked om vad sprickorna beror på går vi upp civilrättsligt.