Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Anhörig kritisk: ambulansen kom inte trots flera larm

Linnéa Olssons 84-årige bror ramlade och slog sig illa i huvudet.
Man ringde 112 och begärde ambulans – som inte kom förrän över 70 minuter senare.
– Det här är inte okej. De måste se över sina rutiner, säger Linnéa Olsson.

Hon berättar att brodern i fredags den 8 juli besökte Lingongårdens äldreboende i Ludvika för att äta lunch.

– Han hade parkerat bilen vid Coop och på väg tillbaka till bilen ramlade han plötsligt och slog upp ett stort sår i huvudet, berättar systern.

Av en tillfällighet befann sig en undersköterska i närheten och tog genast hand om 84-åringen som blödde kraftigt. Med bistånd av personal på Coop lade hon ett provisoriskt förband och såg till att SOS larmades.

Enligt SOS tog man emot larmet klockan 14.21, men det skulle dröja över 70 minuter innan ambulans kom och hämtade den gamle mannen. Efter att DT ställt frågor om det inträffade har SOS Alarm utrett händelseförloppet.

– Det första larmet klockan 14.21 bedömdes av en sjuksköterska som är anställd av landstinget. Av någon anledning har larmet markerats som patientstyrning. Det vill säga, patienten skulle själv ta sig till sjukhus. Därför avslutades ärendet hos oss, säger Helena Söderblom som är presschef vid SOS Alarm.

På parkeringen vid Coop satt undersköterskan kvar med 84-åringen och höll dennes huvud i sitt knä. Efter en stund anlände 84-åringens bror och man fortsatte att vänta på ambulans. Irritationen över dröjsmålet växte.

– Klockan 15.13 tog SOS emot ett nytt samtal där man undrade var ambulansen befann sig. Då tog en sjuksköterska beslut om att skicka en ambulans som en prio 2, vilket betyder att man bedömde att det inte rörde sig om akut livshotande tillstånd, säger Helena Söderblom.

Ännu klockan 15.33 hade det inte anlänt någon ambulans, varför brodern ringde ännu ett samtal till SOS.

– Under det samtalets gång kom ambulansen till platsen, uppger Helena Söderblom.

Hon konstaterar att det av någon anledning skedde ett missförstånd när det första samtalet ringdes in klockan 14.21. Om 84-åringen eller hans anhöriga begär det så är SOS beredda att göra en grundligare utredning av det inträffade.

– Men det här är någonting som landstinget också kan ha anledning att titta på. Det är alltid SOS Alarm som svarar på larmsamtalet när det kommer in, men i Dalarna är det landstingets sjuksköterskor som ytterst avgör om ambulans ska skickas och i så fall med vilken prioritet.

84-åringen fördes till Falu lasarett där han fick vård för huvudskadan samt genomgick röntgen. Vid 01.30-tiden natten till lördagen fick han sjuktransport hem till Ludvika och anlände till hemmet någon timme senare, uppger Linnéa Olsson.

Hon tycker att det finns all anledning för inblandade parter att utreda vad det var som gick snett så liknande händelser möjligen kan undvikas i framtiden.

– Om någon med hjärtinfarkt fått vänta på ambulans i närmare 1,5 timme så hade det varit slut. Och sedan när det gäller landstinget, man blir vettskrämd för att bli gammal när man ser hur de behandlar folk. Min bror borde naturligtvis ha fått ligga kvar på lasarettet eller åtminstone på patienthotell över natten.

Birgitta Andersson, tillförordnad verksamhetschef vid akuten i Falun, beklagar att 84-åringen skickades hem under natten.

– Det är olyckligt att patienter skickas hem mitt i natten. Dock har vi ett högt tryck på sjukvården samt neddraget antal vårdplatser under sommaren. Det gör att de patienter som bedöms utskrivningsklara skickas hem för att göra plats för patienter som är i ett akutare behov av vård.

Varför drog sjuksköterskan som satt på SOS slutsatsen att den inringande inte behövde ambulans utan att patienten skulle ta sig till sjukhus på egen hand? För en utomstående kan det tyckas givet att den som ringer 112 vill larma efter ambulans?

– Med hänvisning till sekretess kan vi inte uttala oss i det specifika patientärendet. Generellt kan sägas att de samtal som kommer till SOS Alarm bedöms av våra sjuksköterskor som genom ett antal kontrollfrågor gör sig en bild av läget och därefter beslutar om ambulans ska skickas eller om patienten själv kan ta sig till vårdinrättning .

– Alla samtal som kommer till SOS genererar inte automatiskt att en ambulans skickas, svarar Birgitta Andersson.