Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ambulansernas Rolls Royce är här

Efter två års projektarbete är de nya ambulanserna nu här. De blir säkrare på flera sätt, både för patienter och personal, och arbetsmiljön förbättras åtskilligt.
– Det här kan bli vägledande för resten av Sverige, säger projektledaren Jan Norman.

Ambulanser i Sverige finns i en stor och en liten modell. Än så länge har ingen nationell standard funnits utan det är upp till varje landsting att bestämma hur de ska utformas. I Dalarna har under de senaste två åren en projektgrupp jobbat med att ta fram ambulansernas Rolls Royce (även om bilmärket är Chevrolet).

– Vi har plockat godbitarna från andra landsting och från olika bilbyggare. Vi har också samlat in synpunkter från alla som berörs, till exempel narkospersonal och hygiensköterskor, förklarar Hans Lindfeldt vid ambulanssjukvården i Borlänge.

De stora ambulanserna byts ut med cirka 15 års mellanrum. Däremellan byts chassit ut två gånger och man gör smärre uppgraderingar i själva ambulansutrymmet, skåpet. Inför det senaste bytet fick projektgruppen ett särskilt uppdrag att förbättra säkerhet och arbetsmiljön.

– Det känns väldigt positivt. Nu kan två personer sitta bältade bredvid patienten och ha mer utrustning i taket så att vi kommer åt den lättare och kan arbeta samtidigt som vi åker, säger Jan Norman.

Även om det inte finns någon lag som tvingar ambulanspersonal att ha bälte, så är det viktigt för trafiksäkerheten både för personalen och för patienten.

– I USA är de aldrig bältade, men där dör ambulanspersonal varje år, säger Hans Lindfeldt.

Själva vården förbättras också i de nya ambulanserna.

– Man kan göra en optimal insats när man har tillgång till patienten från två sidor, säger Folke Dahlberg från Mora.

Två ambulanser har nyligen tagits i bruk i Borlänge. Hittills har man inte kunnat använda dem till så kallade sekundärtransporter, till exempel av svårt sjuka mellan olika sjukhus. Efter en komplettering inom kort ska dock även den typen av vård förbättras avsevärt.

– Det kommer att ta fem-tio minuter att lasta en svårt sjuk patient jämfört med minst 30 minuter i dag.

Ytterligare minst fem ambulanser av det nya slaget ska så småningom finnas i länet med placering i Borlänge, Falun, Mora och Leksand.

De nya ambulanserna kostar cirka 2,2 miljoner i nyinköp, något som projektgruppen uppskattar är högst 200 000 dyrare än om man hade köpt en basmodell – men värt betydligt mycket mer för personal och patienter.

Om ett par veckor ska Dalarnas nya ambulans visas upp under en mässa för ambulanspersonal och leverantörer i Uddevalla.

– Då får vi se om vi har tänkt rätt. I så fall kan det nog bli vägledande för resten av Sverige, säger Jan Norman.

I projektgruppen har också Lars Casserstedt, Borlänge, och Peter Hellman, Falun, ingått.