Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ambulans tog 37 minuter

Från ABB-håll har man uttryckt bekymmer över att det dröjde över en halvtimme innan det anlände en ambulans när en man segnade ned och dog på brytarverkstaden i slutet på oktober.
I går kom landstingsledningen till Ludvika för att träffa lokala företrädare för företaget med anledning av händelsen.

Åke Centervärn, chef för landstingets ambulansverksamhet, konstaterade innan han gick in på mötet att det i det aktuella fallet tog 37 minuter innan ambulansen var på plats men att räddningstjänsten ryckte ut på åtta minuter och hade med sig en hjärtstartare.

Centervärn har i efterhand tagit reda på att det fanns en ambulans med en lastad patient i närheten den aktuella tidpunkten men att det på grund av tekniska problem hos SOS inte kunde utläsas.

– I så fall kunde kanske den patienten ha körts till ett närliggande sjukvårdsinrättning och ambulansen frigjorts för prio 1-utryckningen till ABB.

Landstingets chefsläkare, Pehr Guldbrand, hävdade att Ludvikaområdet ligger bra till i länet när det gäller ambulanstillgänglighet i länet men att det var en serie olyckliga omständigheter som samverkade den här dagen.

– Enligt vår statistik är utryckningstiden i Ludvika vid olycksfall 12,7 minuter i genomsnitt, upplyste Centervärn.

Landstingsrådet Ingalill Persson (S) sa att när det gäller till exempel lite längre bort liggande orter som Fredriksberg kan den helikopter man beslutat köpa in till landstinget komma till användning i framtiden.

Med sig till Ludvika hade hon också landstingsdirektören Karin Stikå Mjöberg och Ann-Christin Runkvist, samordnare på Ludvika lasarett.

– Det är viktigt att få tillfällen till diskussion om förutsättningarna på orten Ludvika, i detta fall akutvård och ambulanser, sådant som är angeläget för oss och våra medarbetare, sa Carl-Johan Linér, efter mötet.

Linér tyckte att man fick fram sina synpunkter från företagets sida, att man ska ha en fortsatt dialog landstinget och bestämde att träffas igen.