Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Terroriseras av telefonmysterium

/
  • I tre års tid har Gertrud Knif fått nattliga samtal. En ful gubbe, trodde hon först. Men felet låg hos operatören.

Gertrud Knif, 88 år, har de senaste tre åren blivit väckt om nätterna av en ringsignal. Men efter två år av tekniska felsök kan Telia bara beklaga: de har ingen aning om varför telefonen ringer.

Annons

– Telia har gett upp. Den gamla damen får fortsätta bli väckt varje natt, säger Tom Cedberger, svärson till Gertrud.

Gertrud tar emot tidningens reporter i Klitten. Hon visar upp var telefonen nu sitter, då den flyttats runt i huset av Telias tekniker. Oavsett telefonjack, samma problem. Gertrud suckar. Hon tvingas nu stänga dörren till telefonen och kan inte längre ha den i sovrummet. Problematiskt då den har varit en trygghet att ha vid sängkanten.

– Det ringer alltid bara en signal, säger Gertrud.

Men det räcker också med en signal för att bli väckt, då det bara ringer nattetid.

– Jag fick kontakt med Per Åström på Telia-Sonera, en av höjdarna i Luleå. Vi har haft många diskussioner, säger Tom.

Per Åström kan bara beklaga. Den två år gamla felanmälan är nu klarskriven. "Fel ej funnet." Han hänvisar reportern till supporten.

– Troligen handlar det om testsignaler. Det är ett testverktyg som vi använder i nätet, för att upptäcka fel i förväg. I enstaka fall kan det generera en signal, säger Hans G. Larsson, informationsansvarig.

– Men vi har de senaste två åren bytt ut allt som är logiskt att byta ut. Varenda möjlig felkälla, det har vi ersatt, säger Hans.

Man har kontrollerat ledning, telestation och den kopplingssplint abonnemanget är kopplat mot. Efter spårning av inkommande samtal fann man ingenting. En tekniker kunde bara konstatera att "numret har ringt upp sig själv".

– Vi har inte struntat i det. Vi har lagt ned mycket arbete på att hitta problemet. Men det finns inget mönster. Komma-och-gå störningar är den svåraste typen att åtgärda. Jag förstår att kunden är besviken, säger Hans.

– Jag tror inte på spöken. Men i det här fallet kan man nästan tala om spöksignaler, fortsätter han.

– Vi landade på månen 1969. Att de inte kan åtgärda detta är löjligt, säger Tom.

Mer läsning

Annons