Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Allt fler skaffar elcykel

För fyra år sedan började Claesons Cykel att sälja elcyklar. Då sålde man tre. Hittills i år har man sålt 70.
– Det är ju roligt, men jag tycker att det är minst lika roligt att elcykeln har hjälpt många med problem att komma ut i friska luften och röra på sig, säger Bernt Claeson.

Annons

Den kommersiella framgången är givetvis viktig för alla som driver en affärsrörelse. Så också för Claesons Cykel.

– Att vi är kunniga och att man här kan prova en elcykel är en del av förklaringen till att försäljningen ökat så mycket på kort tid. Sedan är det många som har upptäckt att elcykeln öppnar nya möjligheter, säger butiksägaren Bernt Claeson.

Claeson berättar om ett par personer som båda har fibromyalgi och som tidigare hade stora problem att cykla.

– Men med elcykeln kunde de börja cykla igen. Elcykeln har också hjälpt personer med astma och kol att i större utsträckning komma ut i friska luften och röra på sig, säger han.

Intresset för elcyklar har verkligen eskalerat de senaste åren. 2009 sålde Claeson 3 stycken, året efter blev det 18, i fjol 40 och hittills i år 70.

– Vi hade som mål att sälja 60 i år, så det har gått över förväntan. Och förutom några storstadsaffärer, så har vi sålt flest elcyklar i Sverige i år.

Claeson påpekar att merparten av de som köpt elcyklar kommer från Västerbergslagen.

Kortfattat fungerar en elcykel på följande sätt: du trampar på som vanligt och så fort det blir lite kämpigt är det bara att trycka på en knapp på styrets display och låta motorn hjälpa dig. Du kan inte sluta trampa, då blir motorn verkningslös, men trampandet blir i varje fall inte mer ansträngande än när du trampar på en plan och vindstilla sträcka för egen kraft.

Batteriet, som är löstagbart och som sitter placerat intill pakethållaren, måste oftast laddas redan efter några mil.

– Ett batteri tål cirka 1 500 laddningar och när man inte använder cykeln ska batteriet underhållsladdas kontinuerligt.

Elcyklar finns olika i storlekar, men vanligast är 26 och 28 tum. Priset varierar och de flesta som Claeson sålt har kostat 9 000–15 000 kronor.

– Det är mycket pengar, men de som inte har så långt till jobbet och dagligen pendlar med bil tjänar snart in dessa pengar. Elcykeln kostar bara 20 öre per mil, tillägger Bernt Claeson.